
PEŞƏKAR AKTYOR HƏYATDA AKTYORLUQ EDƏNLƏRƏ QARŞI
Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlı: "Teatr ölüb deyən insanlar özləri çoxdan ölüblər"
Müəllif: Turan ŞAKİR BAKI
Onunla söhbətimdən sonra anladım ki, illərlə, uşaqlığımdan səhnədə xan, hüquqşünas, həkim kimi gördüyüm həmin insan həyatda da yaratdığı obrazlardakı kimi qürurlu, mərd, ədalətli şəxsiyyətdir. Peşəsinin əsl sahibi, Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlı teatr və həyat haqqında fikirlərini bizimlə bölüşdü.
- Teatrdakı vəziyyət haqqında nə deyə bilərsiniz? Niyə son vaxtlar hamı teatrdan gileylidir?
- Mənə elə gəlir ki, giley edən şəxslər ya özlərinə başqa bir məşğuliyyət tapa bilmirlər, ya da teatra hücum ediləsi və müdafiə qabiliyyəti olmayan bir sahə kimi baxırlar. Yaxud da ki teatrın özündən və daxilində gedən proseslərdən xəbərləri yoxdur. Ən qəribəsi də odur ki, teatr haqqında illərlə teatrda olmayan insanlar danışmağa başlayıblar. Bununla onlar guya öz elitarlılıqlarını, hər sahəni bildiklərini nüma-yiş etdirmək istəyirlər. Mən belə deyərəm ki, "teatr ölüb" deyən insanlar özləri çoxdan ölüblər, sadəcə, özlərindən xəbərləri yoxdur.
Həmin insanlara məsləhətim o olardı ki, ən azından, gəlib bizim tamaşa zalımıza baxsınlar və şahidi olsunlar ki, teatr var, yoxsa yox. Düzdür, bütün teatrlar və bu teatrlarda qoyulan tamaşalar şedevr deyil, amma onların arasında yüksək sənət nümunələri olan tamaşalar da var.
- Konkret misallar varmı?
- Əgər sırf olaraq Akademik Milli Dram Tearı haqqında danışırıqsa, burada milli, klassik və dünya dramaturqlarının əsərlərini bu teatrın repertuarında görə bilərsiniz. Bundan başqa, Azərbaycan Akademik Milli Dram Teatrı 140 illik tarixində ölkə xaricində bircə dənə də olsun fəxri fərman almamışdı. Amma 2011-2012-ci illərdə "Xəcalət" tamaşası ilə beynəlxalq müsabiqələrdə üç mükafat aldıq. Birinci "Ən yüksək aktyorluq ustalığına görə", ikinci "Ən yaxşı tamaşa" nominasiyasında Serbiya festivalında, üçüncü isə Moldovada "Qızıl gözlü mələk" mükafatı.
Bunun haqqında isə teatrı qarala-yan həmin insanlar bircə kəlmə də yazmadılar. Çünki bu nüfuz artırardı. Bundan əlavə bu yaxınlarda Türkiyə kino şirkəti ilə birgə Qarabağ mövzusunda film çəkildi, hansı ki, mən orada hərbi hissənin komandiri rolunu canlandırırdım. Bu filmin təqdimatı oldu. Bu haqda da yazmadılar.
- Niyə sizə, adətən, "xan", "hüquqşünas", "həkim" kimi nüfuzlu rollar verilir? Bəlkə bu, sizin xarakterinizlə bağlı olan məqamdır?
- Rejissor aktyorda hansı fikirləri görə bilirsə, o xarakteri kim yarada bilərsə, kimin "materialı" ona uyğundursa, ondan da istifadə edəcək. Məncə, elə mən də elə həmin aktyorlardanam ki, məni seçən rejissorlar heç vaxt peşman olmayıblar. Ən azından mən çalışmışam ki, peşman olmasınlar. Düşünürəm ki, kifayət qədər uğurlu alınıb.
- Bəs o obrazları, rolları ifa edərkən heç ürəyinizdən keçibmi ki, gərək elə hüquqşünas olaydım?
- Əslində, obrazlarımda eləsi olmayıb ki, deyim, kaş ki, bu peşənin sahibi olaydım. Amma həyatda ən böyük arzum hərbçi olmaq idi. Qismət isə elə gətirdi ki, yolum bu sahəyə istiqamətləndi. Təbii ki, həyatda hüquqşünas, həkim və başqa sahələrin adamları olan dostlarım var, hansı ki, belə rolları ifa edəndə onlara baxıram, müşahidələr aparıram və onların xarakterindən, davranışından obrazları yaratmaqda istifadə edirəm.
- Rollarını ifa etdiyiniz qəhrəmanlar haqsızlıqla mübarizə aparan şəxslərdir. Bəs özünüz necə, həyatda əgər haqsızlıq varsa, haqqın bərqərarı üçün nələr edirsiniz?
- Əslində, həyatımın daha çətin, ağrılı keçməsinin səbəblərindən biri də yalanı, saxtakarlığı, ədalətsizliyi görəndə ona rahat, sakit baxa bilməməyimdir. Elə bir çox problemlərimin yaranmasında, çata biləcəyim şeylərə çatmamağımda da bu xarakterimin rolu olduğunu bilirəm. Mən maksimalist adamam. Yalançı və riyakar insanlardan zəhləm gedir. Xoşum gələn insana ondan xoşum gəldiyini bildirdiyim kimi, xoşuma gəlməyənə də salam vermirəm, onun olduğu yerdə olmuram. Kimliyindən asılı olmayaraq da kimsə haqsızlıq edirsə, ona cavabım özünü gözlətmir. İstər həmin insan ranqca məndən yuxarı olsun, ya mənimlə bərabər olsun. Həyatda yalnız simasız insanlar tam rahat yaşaya bilərlər. Hamının xoşuna gələn insanlar da simasız insanlardı. Əgər bir insan hamıyla yaxşı olmağı bacarırsa, demək, o insan xaraktersiz insandır və ən təhlükəli adamlar da elə onlardır. Çünki insanın düşməni də olar, dostu da. Bu, xarakterdən irəli gələn bir şeydir. İnsanın ətrafında baş verən hadisələrə adekvat münasibəti olmalıdır - ya haqlının yanında olacaqsan, ya da haqsızın. Bu da bir yanaşma tərzidir.
- Bəs yaratdığınız obrazların lent yazılarına baxırsınızmı? Olubmu ki, baxasınız və səhvlərinizi görəsiniz?
- Düzünü desəm, özümə baxmağı heç xoşlamıram. Nadir hallarda baxaram. O da hansısa filmin təqdimatı olarsa, dostlarla birgə seyr edərəm. Bilirəm, elə aktyorlar var ki, öz lent yazılarına baxmağı xoşlayırlar.
- Sizcə, bu nədən irəli gəlir? Bəlkə səhvlərinizlə üz-üzə gəlməkdən çəkinirsiniz?
- Həyatda insana öz səhvlərini təkrar-təkrar yaşamaq ağır gəldiyi kimi, gördüyü işdə də o səhvləri görəndə çətin olur. Düşünürəm ki, bir dəfə gördünsə, bəs edər. Nəyi etmək olmazsa, onu bir daha etmirsən. Çünki insan ancaq səhvlərini müşahidə etməklə yaşaya bilməz, o səhvləri düzəltmək də lazımdır. Bəlkə də daha böyük səhvləri etməmək üçün.
- Aktyor kimi hansı qəhrəmanınızın halına acımısınız?
- Ən son Əli Əmirlinin "Hasarın o tayında" əsəri əsasında hazırlanmış tamaşada oynamışam. Bu tamaşanın premyerası da ötən ay olub. Orada həkim rolunu oynayıram. Bu həkim özü də ateist olur, Allahı qəbul etmir. Amma buna baxmayaraq, onun həyat yoldaşı hicablı, namazını vaxtlı-vaxtında qılan, oruc tutan bir xanım olur. Ata bütün günü əməliyyatlarda, ana isə ibadətxanalarda gününü keçirir. Onların bir qızları olur. Zamanla bir də görürlər ki, qızları bədbəxt olub. Sonra həkim özü də bu dərdə dözməyərək xərçəng xəstəsi olur. Bax, bircə onun halına acıyıram. Amma bu vaxta kimi halına acıdığım elə bir qəhrəmanım olmayıb. Düşünürəm ki, Azərbaycanda da bu gün kifayət qədər belə ailələr var. Din insanlara xoşbəxtlik və rahatlıq gətirməlidir, cəmiyyətdə ikiləşmə, qarşıdurma yaratmamalıdır. Belə olduğu halda hər şey məhvə doğru gedər. Adını çəkdiyim həmin tamaşadakı kimi. Çox istəyərdim ki, həmin tamaşaya baxmayan tamaşaçılarımız teatrımıza gəlib həmin tamaşaya baxsın.
- Xalq artisti və peşəkar bir aktyor kimi, sizcə, aktyoru nə nüfuzdan sala bilər?
- Ümumiyyətlə, aktyorluq, teatr sənəti seçilmiş, seçilmişlərin yaratdığı və seçilmişlərin də olduğu bir sənətdir. Bu sənətin insanları xüsusi istedada, mədəni səviyyəyə, təhsilə, tərbiyəyə, intellektə malik olan insanlar olmalıdırlar. Bu sənəti yaradanlar, üst səviyyənin insanları olublar, hansı ki, xüsusi elm ürfan sahibləri olublar. Sovet dövründə teatr sənətini kütləvi sənət növünə çevirdilər, amma bu sənət kütləvi sənət növü deyil. Bu sahədə olan insan davranışı, əxlaqı, insana, vətənə, xalqına nümunə olmağı bacaran olmalıdır. Aktyor qapılarda boyun bükməməlidir, idarə qapılarında görünməməlidir. Cəmiyyətə özünü yazıq, müti, yalvaran kimi təqdim etməməlidir. Hər kəsin problemi var. Onda aktyor seçim etməlidir - ya mənəviyyat, ya da mədə, nəfs. Aktyorun yeri teatr, kamera qarşısı səhnədir. Düzdür, bu gün bəzi aktyorlar ailəsini dolandırmaq üçün tamadalıq edir. Mən buna pis baxmıram və onları qınamıram. Amma sən nə böyüklükdə sənətkar olursansa-ol, əgər dünən hansısa bir məclisdə tamadalıq edirsə, oradakı hər söz deyənə xidmət göstərirsə, sabah səhnədə həmin insan səni aktyor kimi yox, tamada kimi görəcək. Və belə şeylər də sənətin nüfuzdan düşməsinə səbəb olur. Bu, həyatımızın acı reallığıdır. Teatr ölüb, teatr yoxdur deyən insanlara indi üzümü tutub deyirəm: bəlkə belə boş məqamlar ətrafında müzakirə aparmaqdansa, bu istiqamətdə işlər aparasınız. Onlar nə zaman sənət adamlarının maddi sıxıntılarından, maaşlarının az olmasından yazdılar ki? Əlaqədar təşkilatlara müraciət etdilər ki?
- Bəs bu gün doğrudanmı bu sahədə hamısı seçilmişlərdir?
- Teatra daha çox böyük mənada bu sahəyə aid olmayan adamların gəlişi son vaxtlar problemlər yaratmağa başlayıb. Aktyor diplomu alıb, amma aktyorluğun nə olduğunu bilməyən insanlar, rejissorluğu oxuyub, amma bu sahənin necə bir elm olduğunu bilməyənlər də var bu gün bu sahədə. Hansı ki, özləri üçün müəyyən tərifli dairələr yaradıblar. Şəxsən məndən ötrü az bilən rejissorla işləmək maraqsızdır. Bu günün rejissoru dünənin rejissorundan, eləcə də aktyoru daha fərqli, daha istedadlı olmalıdır. Mən məndən ağıllısı ilə işləyəndə daha uğurlu iş əldə edə bilərəm. Nahaqdan deyilməyib ki, teatr qarderobdan başlayır. Teatrın qapıçısı da harada işlədiyinin fərqində olmalıdır.
Bəziləri var ki, digər teatrlardan akademik teatra göndərilir. Belə adamlara sual vermək lazimdir ki, axı bu insan o biri teatrda nə etmişdi ki, indi bura göndərilib?! Axı onlardan güclüləri bu teatrda var idi. Ona görə də burada əsas teatrın maraqları olmalıdır, daha ayrı-ayrı şəxslərin yox. Bu barədə Azərbaycan teatrlarının kifayət qədər problemləri var. Teatrda vətənin dərdlərini bilən adam olmaqla yanaşı, dünya teatr tarixini bilən adamlar da olmalıdır. Bunu teatrın rəhbərliyi etməli, bədii şura yaradılmalıdır. Bu şurada təkcə rəhbərlik və bir neçə tənqidçi yox, öz sözünü demiş və öndə gedən aktyorlar da olmalıdır. Necə ki, əvvəl var idi. Bu gün də bu ənənə bərpa edilməlidir. Çünki bu prosesləri teatrın daxilində olan insanlardan daha yaxşı bilən olmaz. Və əgər belə bir məsələ olarsa, o zaman maaşların artırılması kimi məsələlər də gündəmə gələ bilər. Və o zaman bilmək olar ki, kimə nəyə görə pul verilir.
- Sizcə, niyə müasir seriallarımıza münasibət bu qədər bəsitdir? Həmin seriallarda peşəkar aktyorları görməməyimizin səbəbi nədir?
- Azərbaycan dövləti həmin vəsaiti ayırıb ki, seriallar çəkilsin və sənət adamlarının maddi vəziyyətinin yaxşılaşmasına kömək olsun. Amma həmin seriallarda biz kimləri görürük? Bir-iki peşəkar aktyor, qalanları isə tamamilə aktyorluqla əlaqəsi olmayan şəxslər, qeyri-peşələrin sahibləri olan şəxslər. Çünki onlara pul vermirlər, ucuz qüvvə kimi istifadə edirlər. Peşəkar aktyoru dəvət edərsə, ona pul verməlidir. Bu, onlara sərf etmir. Onlara sərf edən dövlətin aktyor üçün ayırdığı pulu qatlayıb ciblərinə qoymaqdır. Mənə elə gəlir ki, həmin şəxslər bir gün bunun hesabatını verəcəklər. Digər tərəfədən isə bizdə Türkiyə və başqa ölkələrdəki aktyorlardan heç də geri qalmayan, peşəkar aktyorlarımız var. Onlar xeyli miqdarda vəsait sərf edib, ortaya dəyərli bir iş çıxarırlar. Azərbaycanda isə bu işlə ciddi məşğul olan insanlar kənarda qalıblar.
- Bədii qiraət ustası kimi, bu sahənin inkişafında hansısa yeniliklər görürsünüzmü?
- Bu sahədə də çox nüfuzlu, istedadlı şəxslərimiz olub. Mikayıl Mirzə, Həsən Əbluc və başqalarının adını çəkmək olar. İndi isə bu sahədə Əminə Yusif qızı, Laləzar Mustafa- yeva, Ağalar Bayramov, İlham Əsgərov, Azad Şükürov kimi aktyor, aktrisalarımız var. Bu sahə kifayət qədər ciddi bir sahədir. Burada təkcə şeiri əzbərləyib deməklə iş bitmir. Bu günümüzdə bədii qiraətin yerini tamadalıq əvəz edib. Bu sənət meydan sənətidir. Rəhmətlik Mikayıl Mirzə meydanlarda saatlarla dayanmadan şeir deyərdi, çıxış edərdi. Bütün tamaşaçılar da onu ayaqda alqışlayardılar. Amma bu sahəyə diqqət bir qədər azalıb. Düzdür, ildə bir dəfə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi tərəfindən münsiflər heyətinin tərkibində mənim də olduğum respublika bədii qiraət müsabiqəsi keçirilir. Amma görünür, bu bəs etmir.
- Olubmu ki, həyatda oynamağa məcbur qalmısınız?
- Xeyr, heç vaxt. Mən necəyəmsə, eləyəm. Bəyənən bəyənsin, bə- yənməyən də bəyənməsin. Bu mənim üçün nəyisə artırmaz, nə də nə-yisə əskiltməz. Ömürboyu belə yaşamışam, bundan sonra da dəyişən deyiləm. Nəyə görə oynamalıyam? Mən heç səhnədə də oynamıram. Səhnədə obrazımın həyatını yaşayıram. Bir şeyi də deyim ki, aktyorlar digərlərinə nisbətən oynadıqlarını da bildirirlər. Amma elə insanlar da var ki, həyatda oynayırlar, amma oynadıqlarını gizlətməyə çalışırlar. Bu mənada hesab edirəm ki, peşəsi aktyor olanlar, həyatda aktyor olanlardan daha səmimidirlər. Ən azından, oynadıqlarını etiraf edirlər.
- Son olaraq istərdim ki, gələcək planlarınız haqqında danışasınız...
- Samuel Beketin "Krepin son lent yazısı" pyesi əsasında rejissor Oruc İzzətoğlunun quruluşunda tamaşa hazırlanır. Bu tamaşa monotamaşadır və burada tək çıxış edəcəyəm. Bundan başqa, Mehriban Ələkbərzadənin quruluş verdiyi Hüseyn Cavidin "Topal Teymur" tamaşasına dəvət almışam. Bu tamaşada baş rolu - Əmir Teymurun rolunu canlandıracağam.
MƏSLƏHƏT GÖR: