Müəllif: Turan ŞAKİR Bakı
Şəfiqə Eyvazovanı musiqi məktəbinə gətirəndə, atasının, bəlkə, heç ağlına da gəlməzdi ki, illər keçəcək və onun qızı Azərbaycanın ən tanınmış kamança ifaçılarından olacaq. "Atam kamança alətini çox sevirdi. Mənim on yaşım var idi. Kamança alətini, demək olar ki, heç görməmişdim. Atam bir gün məni filarmoniyanın yay zalına apardı. Həmin dövrlərdə orada Rəhilə Həsənova, Sara Qədimova, Şövkət Ələkbərova oxuyurdu. Hafiz Mirzəliyev isə kamançada ifa edirdi. Elə o vaxt atam mənə kamançanı göstərdi və mənim də kamança ifaçısı olmağımı istədiyini dedi"- deyən xalq artisti, sonradan bütün həyatı boyu onun səhnə yoldaşı olan alətlə ilk tanışlığını belə xatırlayır.
Orta musiqi təhsilini bitirən Ş. Eyvazova daha sonra konservatoriyaya daxil olub və orada Tərlan Qazıyevdən dərs alıb. 1957-ci ildə musiqi təhsilini başa vurduqdan bir ildən sonra isə artıq Azərbaycan Dövlət Televiziyasında efirə çıxmağa başlayıb.
Sonrakı sənət yolu barədə xatirələrini və musiqi aləmindəki müasir proseslərə münasibətini xalq artisti bizimlə bölüşüb.
- Şəfiqə xanım, necəsiniz? Özünüzü necə hiss edirsiniz?
- Bildiyiniz kimi keçən il ürək əməliyyatı keçirmişəm. Amma buna baxmayaraq, artıq özümü çox yaxşı hiss edirəm. Şükür Allaha ki, müəyyən məqamları artıq keçmişəm, indi yaxşıyam, pedaqoji fəaliyyətimə də davam edirəm. Bu günlər də isə özümü daha yaxşı hiss edirəm. Dövlətimizin qayğısı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü ilə yeni mənzil almışam. Ona təşəkkürlərimi bildirirəm. Çox sağ olsun ki, mənim 49 illik səhnə fəaliyyətimi yüksək qiymətləndirdi və mənə bu hədiyyəni layiq gördü. İlk qadın instrumentalçıyam ki, mənə belə bir mükafat təqdim edilib.
- Təbrik edirik!
- Çox sağ olun! Arzu edirəm ki, Allah bütün olmayanlara da qismət eləsin!
- Amma sağalmağınıza baxmayaraq, efirlərdə az-az görünürsünüz. Bunun səbəbi nədir?
- Bunun bir çox səbəbləri var. Birinci və ən əsas səbəb səhhətimlə bağlı olan problemlərimdir. Düzdür, televiziya kanallarından dəvət alıram. Amma müəyyən səbəblərdən gedə bilmirəm. Son dövrlərdə isə televiziya kanallarından birində gedən bir layihədə yer aldım. Dəvət etdilər və mən də məmnuniyyətlə qəbul etdim. Bundan sonra isə əgər səhhətim imkan verərsə, istəyirəm təkliflərin hamısını mümkün qədər qəbul edim. Çünki insan bir gənc olanda enerjili olur, həvəs gəlir, bir də yaşlananda. Əgər insanın canında o istək, həvəs, enerji qalırsa, onda insan ömrünün axırına kimi öyrənir və öyrədir. Səid Rüstəmovun rəhbərliyi ilə orkestrdə uzun illər kamança ifa etmişəm. Məşqlərdə də konsertdəki kimi məsuliyyətlə və həvəslə çalmışam. Mən bu sənətə, ümumiyyətlə, hər ifaya canımı qoymuşam. Heç vaxt sənətimdə yola vermək söhbəti olmayıb.
- Bəzən deyirlər ki, kamança ifaçılığı daha çox kişilərə xas sənətdir. Siz necə düşünürsünüz, doğurdanmı qadın kişi kimi kamança ifa edə bilməz?
- Mən də belə bir söz demişəm. Amma baxın, hansı məqamda. Qadının ifası tamam başqadır, kişinin ifası isə tamam başqa. Təbii ki, söhbət tərzdən gedir. Amma muğam eynidir, axı. Muğam istər kişi üçün, istərsə də qadın üçün eynidir. Ən əsası isə laylanı qadın ifa edib. Layla da muğam üstündədir. Onda necə deyək ki, kişi muğamı daha yaxşı ifa edir? Qadında hisslər daha güclü olduğu üçün düşünürəm ki, muğamı qadın daha yaxşı ifa edə bilər. Amma onu da deyim ki, Rəşid Behbudovun ifasındakı incəlik indi əksər qadınlarda yoxdur. Demək, bu da sənəti hansısa çərçivəyə salıb, kişi və ya qadın ayrı-seçkiliyi etmək olmaz, hər şey qabiliyyətdən asılıdır. Bir şeyi də qeyd edim ki, o vaxt Oqtay Rəcəbov Bəhram Mansurovdan mənim ifa tərzimin necə olduğunu soruşanda o deyib ki, Şəfiqə bütün muğamları yaxşı çalır. Özümün şahid olduğum bir məqam da var. Bizim ustad tarzənimiz Vamiq Məmmədəliyevdən də mənim ifam haqqında soruşanda o dedi ki, Şəfiqə kamançanı kişi kimi çalır. Kamançada yer var ki, ağlatmaq olmaz, söhbət bizim texniki muğamlarımızdan gedir, hansı ki, onun texnikası var. Bax, onu kişi kimi çalmaq lazımdır. Yer də var ki, ona qadın incəliyi verilməlidir. Əgər mən qadın olaraq, kamançanı pis ifa etsəydim, 60-dan artıq ölkədə - Yaponiyada, Ukraynada, Rusiyada və digər ölkələrdə maestro Niyazinin təşəbbüsü ilə çıxış etməzdim. 1968-ci ildə "Muğam-68" müsabiqəsində 20 yaşında xanəndələrin müşayiətçisi kimi səhnəyə çıxmazdım. 1978-ci ildə Bəhram Mansurovla Kolbışevdə, Həbib Bayramovla Moskvada, 1987-ci ildə Səmərqənddə keçirilən 4-cü Beynəlxalq Muğam Simpoziumunda iştirak etməzdim.
- Bildiyimiz kimi, qızınız da sizin sənətinizin davamçısıdır. Sənət yolu ağır olan əksər peşə sahibləri istəmirlər ki, övladları onların yolunu getsin. Siz necə? Qızınıza bu kimi məsləhətləri verdinizmi?
- Qızımın musiqiyə sevgisi lap kiçik yaşlarından yaranmışdı. Biz onu piano dərslərinə qoyduq. Amma sonradan özünün təkidi ilə pianodan uzaqlaşdı və ona kamança aldıq, o da bu yolda addımlamağa başladı. İlk müəllimi isə Almaz Kərimova olub. Evdəki imtahanını isə atasına verdi. Və bu imtahandan keçdi. Qızım yaradıcı ifaçıdır. Mən çərçivə daxilində, klassik ifaçıyam. Qızım isə bəzi məqamlarda çərçivələri sevməyən, yenilikçi ifaçıdır.
- Maraqlıdır ki, Siz də, yoldaşınız da kamança ifaçısı ola-ola qızınızın ilk müəllimi Almaz xanım olub...
- Bilirsiniz, məktəb başqa şeydir, məktəb əlifbadır. Evdə çox peşəkarlardan dərs ala bilərsən, amma, axı, gərək insanın musiqi təhsili olsun. Məsələn, İlhamə Quliyeva da Tükəzban xanım, Həbib müəllimi görmüşdü, onların ocağında böyümüşdü. Amma o Rəşid Behbudov teatrında işləməsəydi, Fikrət Əmirov bəstələri ifa etməsəydi, bugünkü İlhamə ola bilərdimi? Ona görə də insan hərtərəfli olmalıdır.
- Müsahibələrinizin birində demisiniz ki, son dövrlərdə muğam üçlüyündə xanəndənin çıxışına az yer verilir. Nədən, bu qənaətə gəlmisiniz?
- Bilirsiniz, üçlükdə solist xanəndədir. Tar və kamança isə müşayətçidir. Əvvəllər belə deyildi, o vaxt tar və kamança daha çox müşayətçi rolunu oynayırdılar, nəinki indi. Bu o deməkdir ki, müşayiətçilər də özlərini xanəndə qədər göstərmək istəyirlər. Artıq buna alışmışıq. Müşayiətçi odur ki, xanəndəyə ifası ilə kömək etsin. Amma bizim indiki müşayiətçilərdə belə şey yoxdur. Hər kəs özü üçün önə çıxmağa çalışır. Mən tamamilə bunun əksinə deyiləm, ola bilər ki, qədərində nəyəsə yer verilsin, amma uzun-uzadı şəkildə xoş deyil, məncə. Adi oturuş qaydası da indi əvvəlki kimi deyil. Əvvəllər elə əyləşərdilər ki, ifaçı da, müşayiətçi də bir-birlərini görsünlər. Amma indi hamısı üzü tamaşaçıya əyləşir. Heç bir-birindən xəbərləşə də bilmirlər.
- Özünüz də vurğuladığınız kimi bir çox xarici ölkələrdə olmusunuz. Sizin dövrdən bu dövrə kimi bir çox ifaçılarımız xaricdə olub və bundan sonra da olacaq. Necə düşünürsünüz xarici ölkələrdə, xarici tamaşaçılara tarın və kamanın Azərbaycanın milli musiqi alətləri olduğunu sübut etmişik, yoxsa hələ bu yolda yenə hansısa addımlar atmalıyıq?
- Bildiyimiz kimi, Mehriban xanım Əliyevanın səyi nəticəsində tarımızı UNESCO-nun tarixi irs siyahısına sala bilmişik. Bircə, qalıb kamança ki, bunun da üzərində müəyyən addımlar atılır, bu yaxınlarda onun haqqında da Mədəniyyət və Turizm Nazirliyindən əlaqədar şəxslər gəlmişdi. Kamança haqqında sənədli film hazırladılar. Məni də həmin sənədli filmə dəvət etmişdilər. Yəqin ki, onun da nəticəsini görəcəyik. Məsələn, olub ki, mən Portuqaliyada konsertimdən sonranın oranın tanınmış skripka ifaçısı yaxınlaşıb və kamançanın necə musiqi aləti olması ilə maraqlanıb. Mən ona kamançanı təqdim etmişəm, necə ifa olunmasını və ən əsası Azərbaycanın milli musiqi aləti olduğunu demişəm və həqiqətən də, o, bu alətə heyranlığını gizlədə bilməyib. Demək, həmin musiqiçi ikinci dəfə nə zamansa bu aləti görəndə yadına Azərbaycan düşəcək. Kamançaya sahib çıxmağa çalışan mənfur qonşularımız da çox yaxşı bilirlər ki, bu alət bizimdir. Amma neyləsinlər ki, özlərinin heç nəyi yoxdur və məcburdurlar bizim olanlara göz dikməyə. Amma bir şeyi bilsinlər ki, biz onlara öz haqqımız olan heç nəyi verməyəcəyik. Nəinki kamançanı, ümumiyyətlə, heç nəyi.
- Müsahibələrinizdə tez-tez gənc musiqiçilərin əksəriyyətinin notu bilməməsini vurğulayırsınız...
- Bəli. Hamısını demirəm,amma çoxu bilmir. Bəhanə olaraq da onu gətirirlər ki, onsuzda muğam ifa edəcəyik də. Nə olsun ki, muğam notla çalınmır. Notla çalmaq, muğam çalmaq üçün əlləri açır. Gənclərimiz muğama yönləndikcə nota dırnaqarası baxırlar. Bu isə düzgün yanaşma deyil. Axı, musiqinin əlifbası notdur. Notu bilmək savadın da olması deməkdir. Arif Əsədullayev notu bilməsəydi, muğamı nota köçürə bilərdimi? Düzdür, muğamı tamamilə nota köçürmək mümkün deyil, amma onun sütununu gələcək üçün saxlamaq da doğru addımdır. İndi müşahidə edirəm ki, cavanlarımız bu yolda da önə getməyə çalışırlar.
MƏSLƏHƏT GÖR: