Müəllif: Valentina REZNİKOVA Bakı
Bakı "Kukla" art-qalereyası - bir il bundan əvvəl Cənubi Qafqazda yaradılmış ilk və yeganə mərkəzdir. Mərkəzi iki bakılı xanım - sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru Lalə Kazımova ilə Muzey Mərkəzi və art-qalereyanın direktoru Liana Vəzirova kreativ şəkildə inkişaf etdirirlər. Art-qalereya yarandığı gününü Sankt-Peterburq rəssamı Lada Repinanın şəxsi sərgisi ilə qeyd edir. Ötən ilin nəticələri son dərəcə dərin təəssürat yaradır.
"Fəal yaradıcılıq ili çox layiqli nəticələrlə başa çatıb", - deyə Liana Vəzirova bildirir. - "Biz burada bir neçə sərgi keçirmişik - "Sultanın istəklisi" (Elmira Abbaslının şəxsi sərgisi), "Marsiyansayağı espresso" (Pərviz Hüseynov, İrina Qundorina), art-qalereyanın fəal iştirakı ilə Muzey Mərkəzi "Fusion Doll" Bakı Beynəlxalq Müəllif Kuklaları Biennalesini keçirib. Tədbir Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin dəstəyi ilə baş tutub. Manejdə (Rusiya) sərgilənən "Kukla incəsənti" IV Moskva beynəlxalq sərgisində də iştirak etmişik. Yaxın planlarda - Tallində kuklaların beynəlxalq sərgisində iştirak etmək var. Biennale yüksək təşkil olunmuş səviyyədə keçdi. "Kukla" art-qalereyanın yaradılmasında böyük öhdəliyi Lalə Kazımova üzərinə götürüb. Bizim gözəl kollektivimiz var və ümid edirəm ki, birlikdə nəinki bu istiqamətin inkişafı üzrə bütün planlarımızı gerçəkləşdirəcəyik, həm də digər ölkələrin mədəniyyətinə uğurlu şəkildə inteqrasiya edəcəyik. Azərbaycanın dünya ilə bölüşəcəyi və təəccübləndirəcəyi nə isə var!"
- Yenə də... Niyə, məhz, kuklalar? Modaya verilən qiymətə görə?
- Daha doğrusu, yuxarıdan proqramlaşdırılmış nə isə... Çünki Muzey Mərkəzində keçirdiyimiz sərgilər çərçivəsində işlər arasında kuklalar tez-tez peyda olmağa başladı. Kuklalar - incəsənət predmetidir. Və bu incəsənət insanı çox çəkir!
- Madam Tüssonun mum fiqurları haqda, bir növ, sirrdolu ehtiraslı əhvalatlar danışırlar! Deyilənlərə görə, onlar özlərini, xüsusilə axşamlar qəribə aparırlar. Necə düşünürsünüz, bu "qorxulu" nağıl sadəcə piar fəndidir?
- Bu haqda danışacağımızı düşünmürdüm. İndi isə belə oldu. Yaxşı. Bilmirəm, bu fənddir, ya yox, amma kuklaların mühitində sirli məqamlar tez-tez baş verir.
- Bu, nədir ki? Kuklalar yerlərini dəyişirlər?
- Xeyr, lakin elə hiss var ki, onlar yenə də nəsə edirlər. Bizdə gecələr dəfələrlə siqnalizasiya işə düşüb. Hətta olub ki, bir gecədə 50 dəfə!
- Bu "təxribat"da kuklalarınızı "şübhəli" bilirsiniz?
- "Şübhələnmək" deyil, amma ehtimal edirəm ki, hər şey ola bilər. Kuklalarla işləmək həm maraqlı, həm də çətindir. Hər biri ilə əlaqə qurmalısan. Əlaqə yoxdursa, ... nə desən gözləmək olar!
- Bəs, sizdə necə?
- Mənim kuklalarla çox gözəl münasibətim var! Onlar məni sevir, mən də onları. Bir yerdə olmaq bizə rahatdır. Kabinetimdə həmişə bakılı rəssamlar Pərviz Hüseynov və İrina Qundorinanın kuklaları yaşayırlar. Bu işin silsiləsini ayırmaq olmaz. Kuklalar bir-birilə sanki qohumluq əlaqələrinə malikdirlər. Onlar mənə tamamilə fərqli məkan və zaman hissi bəxş ediblər. Lakin bunu izah etmək mümkün deyil. Bunu ancaq yaşamaq lazımdır. Əlbəttə ki, onlarla birlikdə ...
- Qalereyanın yaranması günündə nə üçün Sankt-Peterburqdan olan rəssam Lada Repinanın şəxsi qalereyası nümayiş etdirilir?
- Çünki bu gün gənc və çox maraqlı rəssam Lada Repinanın ekspozisiyasını təqdim etməklə, ziyarətçilərimizə hədiyyə bəxş etmək istəyirik. Onun işləri - sadəcə, peşəkarcasına icra olunmuş kuklalar deyil. Bu, incəsənət, teatr dünyasına ümumiyyətlə, həyata konseptual baxışdır.
Bu an elə gəldi ki, Liana Vəzirova özü də tam real deyil, nağıl personajıdır. Məsələn, kuklalar hökmdarıdır. Necə? Hər zaman ədəblidir. Hər zaman yaradıcılıq axtarışındadır. Həmişə tam hazırlıqlıdır: qadın kimi, peşəkar kimi, inzibati şəkildə. Art-qalereyanın sahibəsi də belə olmalıdır! Və sanki xəyalımdan qaçan bu fikirləri oxuyaraq, o, əlavə etdi:
- Ladanın kuklaları çox teatraldırlar. Onlar bizim məkana yaxşı yaraşırlar. Ona görə onların hər biri üçün zəruri anturaj, özünəməxsus dekorasiya yaratmaq mənim üçün çox vacib idi. Lada Repinanın işindən 12 personaj ilk ziyarətçilərin gəlməsinə çox təmkinlə reaksiya verdilər. Bir an elə gəldi ki, biz onların nəzakətli ünsiyyətini kəsdik! "Varis" əlində sıxılmış uzun gövdəli qızılgülü təbrik jesti ilə havaya qaldırdı; "Mavi iynəcə ovçusu" əl torunun tutacağına qonmuş iynədən bir anlıq nəzərini ayıraraq, az qala, nəzərəçarpacaq qədər gülümsədi; "Saray müğənnisi" zərifcəsinə çiyinlərini oynatdı və gülümsədi. İşlər zalda elə dəqiq bölünüb ki, qalereya boyunca gəzərkən, sanki, həqiqətən də, imperator, kraliça, varis və onların təbəələri: alim- ilk kəşf edənlər, mühafizəçilərin olduğu krallıqda, sanki, gəzirsən. Kukla-personajların hər biri özündə bu krallığın hüdudları çərçivəsində ayrıca dramatik tarixi ehtiva edirdi. Budur "Labirint". Onu qəribə şəkildə gizli və açıq pilləkən aşırımlara, asma körpülərə, yarmarkaların hörmə yazısına, müstəvilərə transformasiya olunan qadın vücudu tamamlayır. Qadın - sirdir! Qadın - fitnədir! Əvvəlcədən heç kimin bilmədiyi biridir, çoxplanlıdır. Lakin bu öngörənlikdə hansısa etibarlı tutarlılıq vardır. Ona görə də ona xeyli baxmaq və onu reallığın mümkün şəkli kimi süzmək istəyirsən. "Regina"ya baxdığın kimi. Ətəyinin "dirsəkliyində" - bütün krallığı, bütün hakimiyyəti və sakit qətiyyəti cəmlənib. Və ya - saray müğənnisinə baxdıqda. Müəllifin Şərq haqqında təsəvvürlərini ümumiləşdirən, ərəb nağıllarından ilhamlanmış personajdır. Ədviyyə ətirinin, qızıl parıltısının, cənnət quşları nəğməsinin, zəngin sarayların təmtərağının və intriqada saxlayan sona qədər söylənməmişin romantikasının hiss olunması ilə...
Lada Repina deyir ki, Şərq - həmişə sehrlidir, nağıldır, tapmacadır. Şərq hər zaman tapmaq istədiyin sirdir.
- Bakını necə təsəvvür edirdiniz?
- Heç gözləmədiyim kimi. Bir çox rəssamlar mənə deyirdilər ki, Bakı - nağıllar şəhəridir. Onun necə gözəl və qeyri-adi olduğunu, Bakıya gələcəyim üçün bəxtimin gətirdiyini deyirdilər. Fantaziya nə vaxtsa Şərq haqqında oxuduğum kitablardan ilhamlanmış rəsmi çəkirdi. Lakin gördüklərim ümumiyyətlə, heç cür təsəvvürlərimlə üst-üstə düşmədi! Şəhər Şərq və Avropa motivlərinin qovuşuğunda gözəl və məftunedicidir. Çox müasir şəhərdir. İnsanlar çox səmimi və mehribandırlar. Olduqca qonaqpərvərdirlər. Peterburqlular ünsiyyət zamanı daha qapalıdırlar. Saray müğənnisinə nəzər salarkən, sanki, bizə qulaq asırdı. Ümumiyyətlə, bu kukla-personajlar, əslində, olduqları kimi deyillər. Axı, rəssamlar - yaxşı təxribatçılardırlar və heç kimin ağlına belə gəlməyəcək nə isə kuklanın daxilində gizlədə bilirlər. Və məhz bu "nə isə" hər bir işin güc üçün tələyə çevrilməsinə səbəb olur. Və budur, artıq siz bu kukla-personajlardan ayrıla bilmirsiniz. Onlara baxdıqca baxmaq istəyirsiniz. Bəzənsə - gözlərinə baxmaq, rəssamın gizlətdiyi sirri oxumaq ümidi ilə baxırsınız. Burada nə gizləndiyini hər necə olsa da heç kim izah edə bilmir: rəssamın enerji vibrasiyalarının xüsusiyyətləridirmi, dəyişən emosional fon və əhvalın izləridirmi?! Lakin versiya var ki, kukla dağıdıcı gücə də malik ola bilər.
- Lada deyir ki, kuklanı üzündən yaratmağa başlayır. - Bu janrda hələ işləməyə başlayarkən (del arte kuklalar seriyası), onların hamısının gözləri bağlı idi. Sadəcə, onların bəbəklərindən qorxurdum. Zamanla, bu, təbii ki, keçdi. Amma bu prosesdə həqiqətən sirli nəsə var.
- Sizinlə əsərləriniz arasında antaqonizm yaranıbmı?
- Bəli, olub. Lakin məndən nəsə qoparaq, kuklaya heç də nikbin xüsusiyyətlər bəxş etmədikdə, onu məhv edirəm. Kukla nikbinlik daşımalı və yaxşı əhvalda olmalıdır. O, məndən də yaxşı olmalıdır. Ona görə də bu janrda işləyən rəssam özündən xeyli yaxşı olmalıdır. Şübhəsiz.
Bu cür füsunkar və istedadlı rəssamdan ayrılmaq istəmirsən. Pərviz Hüseynov və İrina Qundorina ilə vidalaşmaq istəmirdim. Müəllif kuklaları incəsənətinə bu cür vurğun olan, bu cür mehriban və istedadlı insanlardan. Liana Vəzirovadan da ayrılmaq istəmirdim. Sanki o, kukla-personajların həyatından hələ çox şeylər danışa bilər. Sirli. Müəmmalı. Qeyri-adi məqamlar. Mavi iynəciklərin ovçusuna son dəfə nəzər saldıqda, düz sözümdür, mənə elə gəldi ki, o, gülümsəyərək, göz vurur! Bura dostlarla gəlmək lazımdır. Bir daha gəlmək lazımdır!
MƏSLƏHƏT GÖR: