Müəllif: Nərminə VƏLİYEVA Bakı
Salman Qəmbərov ənənəvi çərçivələrə sığmayan yaradıcı insandır. Onun cazı inanılmaz dərəcədə kaloritli, emosional və yaddaqalandır. Cazmen adlandırılması özünün xoşuna gəlmir. Hesab edir ki, bu anlayış həddindən artıq devalvasiyaya uğrayıb. "Mən musiqiçiyəm!" - deyə Salman Qəmbərov bildirir.
Musiqiçi, bəstəkar, Rəşid Behbudov adına Dövlət Mahnı Teatrının bədii rəhbəri Salman Qəmbərov "R+" jurnalına müsahibəsində cazın qüdrətindən, musiqidən və yüksək zövqdən danışıb.
- Babanız Hüseynağa Hacıbababəyov məşhur opera ifaçısı olub. Siz onun yolunu getdiniz və musiqini seçdiniz. Uşaqlıqdan musiqiçi olmaq arzusunda idinizmi?
- Musiqini həmişə sevmişəm. Lap balaca olanda evdəki royalın klavişlərinə toxunmağı xoşlayırdım. Təbii ki, musiqiyə həvəsimi hiss edən anam məni Bülbül adına Xüsusi Orta Musiqi Məktəbinə qoydu və oranı bitirdikdən sonra, Dövlət Konservatoriyasına qəbul olundum. Konservatoriyanı nəzəriyyəçi-musiqişünas və bəstəkar kimi bitirmişəm. İsmayıl Hacıbəyovun sinfində oxumuşam. İlk əsərim olan "Fortepiano üçün variasiyalar" 1987-ci ildə Moskvada keçirilən Ümumittifaq bəstəkarlar müsabiqəsində I mükafata layiq görülüb.
Babama gəlincə, o dövrdə opera müğənniləri və kino aktyorları bütə çevrilmişdilər. Pərəstişkarlar onların ardınca qaçırdı, onların fotolarına əksər evlərdə rast gəlinirdi. Azərbaycan nümayəndə heyətinin Bakı Dəmiryol Vağzalındakı görüşünə dair 1938-ci ilə aid sənədli filmə baxmışam. Moskvada keçirilmiş mədəniyyət və incəsənət ongünlüyündən qayıdan ifaçılar arasında babam Hüseynağa Hacıbababəyov da var idi. Onlar makintoşda, şlyapada vaqonlardan çıxır və dərhal əllərində gül dəstələri tutmuş insanlar onların üstünə cumur. Pərəstiş etdikləri insanları canlı görmək arzusunda olanlar o qədər çox idi ki, bütün perronu tutmuşdular. İnsanlar iş-gücünü ataraq könüllü şəkildə vağzala axışırdılar. O zaman incəsənət də sanki daha yüksəkdə idi, daha dərin idi.
- Bəs necə oldu ki, caza gəldiniz?
- 14 yaşımdan caza qulaq asıram. Onadək sovet televiziyası ilə yayımlananları eşitmişdim - Müslüm Maqomayevin, Maya Kristalinskayanın, Valeriya Obodzinskinin mahnılarını. Mahnılar və ifalar əla idi! Yeri gəlmişkən, sovet bəstəkarlarının mahnıları caz kompozisiyaları üçün əla mövzu ola bilərdi. Çünki onlar çox melodik və səmimi idi. Daha bu gün efirdən səsləndirilən primitiv mətnli və eyni motivli "üç badam, bir qoz" mahnıları kimi yox. İndiki popu caza heç cür uyğunlaşdırmaq olmaz.
- Fikrinizcə, müasir pop niyə bu qədər primitivdir?
- Çünki onun təbliği ilə məşğul olan insanların əksəriyyəti - musiqiçilər, müğənnilər, bəstəkarlar - nə etdiklərinin fərqində deyillər. Onların peşəkar təhsil almağa, musiqini öyrənməyə vaxtları yoxdur. Bütün bəla təhsil çatışmazlığında və daimi tələskənlikdədir. Bu gün not bilmədən duyğu ilə musiqi alətlərində ifa etmək, bu işlə musiqi janrları haqda heç nə bilmədən məşğul olmaq mümkündür. Amma yalnız istedadla uzağa getmək mümkün deyil. Nəzəriyyə lazımdır və nəzəriyyə olmadan təcrübə mümkün deyil. Hamı harasa tələsir, hər şeyi birdən əldə etməyə çalışır, mümkün qədər çox pul qazamaq istəyir.
Əksər musiqiçilər toylarda yaxşı qonorar ala biləcəkləri mahnıları ifa edir və oxuyur. Toylarımızda, əsasən, hansı mahnılar sifariş olunur? Elə həmin "üç badam, bir qoz"". Zövqsüzlüyə göz yummaq lazım deyil. Öz yaradıcılığınla dinləyiciləri tərbiyə etməli, onlara yaxşı musiqini aşılamalısan. Bizim çox yaxşı mahnılar yazan gözəl bəstəkarlarımız da var - Emin Kərimi, Vaqif Gərayzadə, Aytən İsmixanova. Onların şlyagerləri çox "dadlı" alınır...
- Boş vaxtlarınızda cazdan başqa hansı musiqiləri dinləyirsiniz?
- Müxtəlif mahnıları. Əsas odur, mahnı keyfiyyətli olsun. Hətta Rusiya ifaçıları arasında kimisə sevməkdən qorxuram. Onların hansını bəyənirəmsə, ya dünyasını dəyişir, ya səhnədən itir. Vaxtilə İqor Talkova məmnuniyyətlə qulaq asırdım, qətlə yetirdilər...
Viktor Reznikov çox xoşuma gəlirdi, avtomobil qəzasına düşdü...
Andrey Masini dinləməyi sevirdim, o da harasa yox oldu. Onlar yaxşı, keyfiyyətli, ürəyə toxunan və ömürlük yaddaşlarda qalan mahnılar ifa edirdilər. İndiki pop isə birgünlük mahnılardır. Təəssüf ki, müasir pop Ukupnik və Drobışın yüngül bəstələrindən ibarətdir. Üstəlik, bu insanlar müxtəlif müsabiqələrin münsiflər heyətində əyləşərək gənc istedadlara qiymət veririlər! Bütün bunlar acınacaqlıdır...
- Sizin üçün caz nədir?
- Caz ümumdünya mədəniyyətidir. O, azadlıqdır, emosiyadır, xarakterdir. O, həyat tərzidir. Çoxları improvizə ilə məşğul olur, musiqi üzərində saysız-hesabsız eksperimentlər aparılır, üslublar bir-birinə qarışdırılır. Əsas olan düşüncə azadlığı, səs azadlığıdır. İmprovizə səhnədə doğulur. Doğrusu, cazmen adlandırılmaqdan xoşum gəlmir. Mən musiqiçiyəm. Təəssüf ki, Azərbaycanda "cazmen" anlayışı həddindən artıq devalvasiyaya uğrayıb. Buna səbəb özünü gözdən salmış pop təmsilçilərinin caza keçmək qərarına gəlmələridir. Bununla ciddi, çəkisi olan musiqiçiyə çevrilmək istəyirlər. Eyni hal muğamda da baş verir. Xalq alətlərində yaxşı bacarmayanlar "caz"a keçməyə çalışırlar (onlara belə gəlir); caz isə onları qəbul etmək istəmir.
- Yetişməkdə olan nəsli keyfiyyətli musiqiyə cəlb etmək üçün nə etmək lazımdır? Necə etmək olar ki, gənclər caza "vurulsun"?
- İndi elə bir dövrdür ki, demək olar ki, istənilən yerdə musiqi dinləmək mümkündür. Radio, televiziya, disklər, videoyazılar və sair. Bununla bərabər, musiqinin qiymətdən düşməsi də baş verir. O, praktiki olaraq, qulaqbatıran səs-küyə çevrilir. İnsanlar artıq ciddi musiqi dinləməyi tərgidirlər. Yeri gəlmişkən, caz da müxtəlifdir - kinematoqrafiyada olduğu kimi. Məsələn, Georgi Daneliyanın, Federiko Fellininin və Pedro Almodovarın filmləri var. Hər kəs nəyə baxacağını özü seçir. Caz musiqisində də çox istiqamət, üslub var: klassik caz, modal, avanqard caz, caz-rok, kul və hətta pop-caz və sair. Əgər yeniyetmə 13 yaşında, məsələn, "Şakatak" qrupunun ifasını eşidirsə və bu onun xoşuna gəlirsə, bəlkə də gələcəkdə o, klassik cazı dinləyəck. Oradan isə Herbi Henkoka o qədər də uzaq məsafə qalmır.
Bilirsiniz, musiqini sevmək onunla ünsiyyətə ehtiyac hiss etmək, musiqini dinləyərkən ondakı sevinci, həyəcanı, kədəri duymaqdır. Musiqini başa düşmək isə onu şüurlu şəkildə qəbul etmək, musiqinin məzmununun, müəyyən dərəcədə formasını başa düşməkdir. Anlama illərlə gəlir. Ciddi musiqi dinləmək işdir.
- Sizin dinləyiciləriniz kimlərdir?
- Bizim dinləyicilərimiz arasında humanitarilər çox azdır. Caza əsasən "texnarlar" - IT mütəxəssisləri, kimyaçılar, bioloqlar, həkimlər, fiziklər qulaq asırlar... Səbəb bəlkə də bu insanların peşələri ilə əlaqədar olaraq təhlilə, düşünməyə vərdiş etmələridir. Təəssüf ki, "Moskva göz yaşlarına inanmır" filmində olduğu kimi, çilingər "Qoşa"nın caz dinləməsinə həyatda rast gəlinmir. Konsertin formatı ifa olunacaq mahnını özümün seçməmə imkan verirsə, ilk olaraq kəşfiyyat xarakterli mahnı çalıram - orta ağırlıqlı mahnı ilə tamaşaçıların reaksiyasını müşahidə edirəm. Görsəm ki, musiqini anlayır və qəbul edirlər, konserti məmnuniyyətlə davam etdirirəm. İstənilən musiqiçi kimi, mən də musiqilərimin dinlənilməsini, qəbul edilməsini istəyirəm.
- Caz-muğama münasibətiniz necədir? Bu gün bir çox gənc ifaçılar bu yolu gedir...
- Mən əksər mütəxəssislər kimi, belə musiqini etnocaz adlandırıram. Modal caz deyilən bir şey var. Orada musiqiçi Azərbaycan milli musiqisi, muğam gedişlərindən istifadə edir. Bu, kulinariyada olduğu kimidir. Qazandan bütün ölkələrdə istifadə olunur. Amma onun içərisində nəyin bişiriləcəyi seçilən ərzaqlardan, ədviyyatdan asılıdır. Ətirli ədviyyatlar və aşqarlar "milliliyi" göstərsə də, onlardan həddən çox istifadə olunmamalıdır. Əks təqdirdə, hazırlanan xörək yeməli olmayacaq.
Yeri gəlmişkən, bizdə yanlış olaraq düşünürlər ki, Azərbaycanı yalnız xalq musiqisi vasitəsilə təbliğ etmək olar. Mən bu mövqe ilə razı deyiləm. Gəlin təsəvvür edək ki, Bakıya, məsələn, Burkino-Fasodan musiqi kollektivi gəlib və qarşımızda barabanlarla, yaxud dəflərlə mahnı ifa edirlər. Bu, bizim üçün ekzotika, yenilik olacaq və maraqdan başqa bir şeyə yaratmayacaq... Bəs bu kollektiv gözlənilmədən virtouz olaraq Rahmaninovdan və ya Baxdan nəsə ifa etsə? Bu, əla olacaq! Dinləyicilər bu musiqiçiləri və onların mənsub olduqları ölkəni uzun müddət yadda saxlayacaqlar. İnanın, məsələn, Fransada Debüssidən və ya Pulenkdən, Almaniyada Vaqnerdən və ya Şubertdən, İtaliyada Verdidən və ya Vivaldidən mahnılar ifa etməklə emosiya burulğanı yaratmaq mümkündür.
Əsas odur ki, bunu peşəkarcasına və ən yüksək səviyyədə edəsən. Biz Fəridə Məmmədova ilə vaxtilə Bonnda keçirilən Bethoven festivalında Şubertin, Bramsın və Malerin əsərləri ilə məhz belə etmişdik. Hesab edirəm ki, öz ölkəni, ilk növbədə, peşəkarlığınla təbliğ etməlisən.
- Yaradıcılıq planlarınızdan, yeni layihələrdən danışın. Yəqin ki, yayda da işləyirsiniz...
- Mən Rəşid Behbudov adına Mahnı Teatrının bədii rəhbəriyəm. Bu yaxınlarda estrada-simfonik orkestrinin yaradılmasına start vermişik. Artıq musiqiçilər toplamışıq və repertuar üzərində çalışırıq. İlin sonuna onların ifasında yeni proqramı dinləyə biləcəksiniz. Şəxsi yaradıcılıq planlarıma gəlincə, iyulda beynəlxalq caz festivalına qatılmaq üçün İstanbula yollanacağam. Daha sonra Almaniya, Gürcüstan və Avstriyaya səfərlər var. 2015-ci ilin əvvəllərində Avropada yeni albom çıxacaq. Bu, bizim ABŞ-da yaşayan kürd müğənni Aynur Doğan, iranlı Ayxan Kalxor və Almaniyadan olan türk Cəmil Qoçgiri ilə birgə layihəmizdir. Söhbət Şərq və Qərb musiqisinin qarışığından ibarət çox maraqlı beynəlxalq layihədən gedir. Hazırda Marionet Teatrının rəhbəri Tərlan Qorçu ilə birlikdə başqa yeni layihə üzərində çalışıram. Üzeyir Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun" musiqili tamaşasını hazırlayırıq. Gördüyünüz kimi, üslub baxımdan əhatəm kifayət qədər genişdir və bu işdə mənə xaricdə yox, vətənimdə aldığım təhsil kömək edir.
MƏSLƏHƏT GÖR: