Müəllif: Nərminə VƏLİYEVA Bakı
Rəssam Rəşad Ələkbərov öz əsərlərini... kölgə ilə yaradır. Molbert və boyanın əvəzinə o ağ divar, projektor və ən sadə materiallar - kağız, ağac, dəmir və hətta artıq "həyatını başa vurmuş" əşyalardan da istifadə edir. Rəşadın qeyri-standart təfəkkürü və təxəyyülü çox maraqlı və bəzən təxribatçı incəsənət nümunələri yaradır. Bəs, Rəşad kölgələrlə işləməyi necə öyrənib? Bu qeyri-adi "material" əsl incəsənət əsərinə necə çevrilir? "R+"un bu və digər suallarını YARAT!" Müasir İncəsənət Məkanının rəssamı Rəşad Ələrkərovun özü cavablandırıb.
- Əvvəlcə danışın, görək, sizin "kölgələr rəssamı" adlanan yolunuz necə başlayıb?
- Mən Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Akademiyasını dekorativ sənət ixtisası üzrə bitirmişəm. İxtisasca mən metal üzrə rəssamam. Ali məktəbdən sonra magistratura və aspiranturanı bitirmişəm. Əvvəlcə rəssamlıqla məşğul olurdum, rəsm çəkirdim və bu mənim xoşuma gəlirdi. Sonradan bir qədər eksperiment aparmaq qərarına gəldim və kölgələrlə "çəkməyə" başladım. Özümün ilk "kölgə" əsərimi 2000-ci ildə yaratdım. O, "Bir şəhərə iki nəzər nöqtəsindən baxış" adlanırdı. Bu, lazımsız, "həyatını başa vurmuş" əşyalardan - köhnə qutular, "dik"lər, karandaşlardan yığılmış instalyasiya idi. Mən bu əşyaları masanın üzərinə elə şəkildə yığdım ki, projektorun işığı altında divarda şəhər görüntüsü canlandı. Sol tərəfdə göydələnlər və müasir binalar, sağda isə minarəli-məscidli şərq şəhəri görünürdü. Bu cür qeyri-adi üsulla mən Bakının Şərqlə Qərb arasında yerləşdiyini göstərmək istəyirdim. Yeri gəlmişkən, sonradan bu işi bir italyan kolleksioner aldı. O vaxtdan mənim yaradıcılığımda yeni "kölgə" mərhələsi başladı. Sonradan "Zamanın qanadları" və "7+7". Daha şəffaf sərgiləri, "Orientalism: inside & outside" beynəlxalq müasir incəsənət sərgisi, Bakıda Beynəlxalq Biennale, İsvesrədə "Transfusion" sərgisi və digərləri təşkil edildi. 2007-ci ildə mən Azərbaycanı 52-ci Beynəlxalq Venesiya Biennalesində təmsil etmişəm, 2013-cü ilin yazında isə mənim "Lost in translation. This too shall pass" əsərim Venesiya Biennalesində "YARAT!" Müasir İncəsənət Məkanının pavilyonunda sərgilənib.
- Ümumiyyətlə, kölgələrlə işləmək ideyası necə yaranıb?
- Hamımız uşaqlıqda ovucumuzun içi ilə divarda at və ya it görüntüləri yaradırdıq. Bir dəfə mən bunu artıq ayrı-ayrı əşyalarla yaratmaq qərarına gəldim. Masanın üzərinə müxtəlif əşyaları düzüb üzərinə projektor işığı buraxdım və ağ divarda qəribə bir şəhərin kölgələri göründü. O zaman hələ mən "kölgə" incəsənəti ilə ciddi məşğul olan rəssamların mövcudluğundan, onların adi əşyanın kölgəsini əsl şedevrə çevirmək bacarığından xəbərsiz idim... Bir ildən sonra isə internetdə bu mövzuya aid çoxlu məqalələr tapıb oxudum. İlk dəfə kölgə ilə yapon rəssamı Şiqeo Fuquda işləyib. O, rəssamlıqla yanaşı, qrafik dizayner də olduğu üçün incəsənətə özünəməxsus baxışları olub və "işıq-kölgə sənəti"nin banisi sayılır. Onun çəngəllər və bıçaqlardan ibarət məşhur konstruksiyası motosikl kölgəsi yaradıb. Bu kompozisiya "Motosikl dəbilqəsində lanç" adlanır.
- Maraqlıdır, bəs, sizin emalatxananızda metaldan hansı konstruksiya var? O da qeyri-adi kölgə salır?
- Həmin konstruksiyada 70 metrə qədər dəmir tir bir-birinə bağlanıb və ilk baxışdan xaotik təsəvvür bağışlasa da, əslində, bu metal yığnağında "Try to save" ("Qoruyub saxlamağa çalış") cümləsi şifrlənib. Mən onu xüsusi olaraq YARAT!-ın Parisdə təşkil etdiyi "Home sweet home" sərgisi üçün hazırlamışam.
- Divarda sözlərin və rəsmlərin "çəkilməsi" prosesi haqda da bir az danışın.
- Əvvəlcə işıq quraşdırılır, sonra isə instalyasiya yığılır. Addım-addım, aramla dəmirləri bir-birinə calamaq lazım gəlir. Söz-kölgələrin divarda düzgün yığılması üçün onlarla variantdan istifadə etməli olursan. Sonra bütün bu konstruksiya bərkidilir və tamaşaçıların ixtiyarına verilir. Mən öz işimi çox sevirəm. Bilirsiniz, bu, şahmat oyununa bənzəyir: bir nəticəyə - qələbəyə nail olmaq üçün çoxlu sayda gediş etməlisən.
- Rəşad, siz rəngli kölgə əsəri yaratmış ilk rəssamlardansınız. Sizə qədər "kölgə" yaradıcılığı ağ-qara idi. Bir az bu haqda da danışın.
- 2012-ci ildə məni Londonda təşkil olunan "Fly to Baku" sərgisinə dəvət etmişdilər. Mən qərara aldım ki, "kölgə" yaradıcılığında nəsə qeyri-adi və yeni şey göstərməliyəm - əsəri "rəngli" kölgələrlə çəkməliyəm. Bunun üçün müxtəlif rəngli şüşələrdən 90 təyyarəcik sifariş edib onları elə formada asdım ki, divarda hər bir bakılıya yaxşı tanış olan mənzərə - Bakı buxtasının təsviri canlandı. Ümumiyyətlə, Abşeronu mən iki rəngdə - mavi və oxra rənglərində təsəvvür edirəm. Mənim üçün bunlar yerin və göyün çalarlarıdır.
- Hazırda nəyin üzərində işləyirsiniz?
- Ekologiyaya həsr olunan beynəlxalq sərgiyə hazırlaşıram. Metallardan heyvan siluetləri yığmışam. İnstalyasiyanın yanında dünyanın ən qəddar heyvanlarının adları qeyd olunmuş lövhəcik qoyulacaq. İkinci yerdə goreşən, üçüncü yerdə canavar, birinci yerdə isə üç nöqtə... Qoy, hər kəs özü müəyyənləşdirsin ki, dünyanın ən yırtıcı canlısı hansıdır, amma mənim cavabım divarda əks olunacaq - Human ("İnsan"). Çünki məncə, planetimizdə ən qəddar yırtıcı canlı məhz insandır. O öz maraqları naminə bütün canlıları məhv etməyə hazırdır, bəzən isə bunu elə-belə - heç bir məqsəd güdmədən də edir.
- İndiyədək işlədiyiniz ən qeyri-adi material hansıdır?
- Mənim sudan kölgə əsəri yaratmaq ideyam var idi. Bunun üçün, hətta fontan və hovuzdan ibarət xüsusi konstruksiya da fikirləşmişdim. İdeya belə idi ki, fontandan qalxan suyun kölgəsi divarda "yazılar" yazacaq. Mən bu instalyasiyanı Venesiya sərgisində nümayiş etdirmək istəyirdim, amma sonradan ideyadan daşınmalı oldum. Kompozisiyanın təqdim olunacağı sərgi zalı köhnə tikilinin ikinci mərtəbəsində yerləşirdi və döşəmənin 5 tonluq hovuza tab gətirməyəcəyini anladım. Odur ki, bu ideyanı sonraya saxladım. Amma nə vaxtsa bunu mütləq reallaşdıracağam...
- Siz bir neçə ildir YARAT!" Müasir İncəsənət Məkanı ilə əməkdaşlıq edirsiniz. Bu təşkilatın sizin yaradıcılığınıza təsiri necə olub?
- Mən bu əməkdaşlıqdan çox məmnunam. "YARAT!" mənə dəstək verir və hər işdə kömək edir. Bu yaxınlarda biz yeni binaya köçmüşük və burada hər rəssamın öz emalatxanası var. Bizə işləmək və yaratmaq üçün bütün şəraiti yaradıblar. "YARAT!" ictimaiyyəti gənc rəssam və heykəltəraşların yaradıcılığı ilə tanış etmək üçün əlindən gələni edir. Tək işlədiyim vaxtlar mən yaradıcılıq baxımından öz gələcəyimdən əmin deyildim. Yalnız bir günlə yaşayırdım. 2011-ci ildə "YARAT!"la əməkdaşlığa başladığım gündən artıq öz addımlarını planlaşdırır, koordinasiya edirəm, hara getdiyimi və nə istədiyimi dəqiq bilirəm. Məncə, yaradıcı insan üçün ən vacib məsələ budur - nə istədiyini bilmək və ideyalarını həyata keçirməyi bacarmaq...
MƏSLƏHƏT GÖR: