Müəllif: Çingiz MƏMMƏDOV Bakı
- Ölkələrimiz ətrafında, Cənubi Qafqazda bir çox proseslər yaşanır. Bəziləri hətta geosiyasi qüvvələr nisbətinin dəyişməkdə olduğunu düşünürlər. İndiki mərhələdə Azərbaycan Rusiya üçün hansı əhəmiyyətə malikdir?
- Rusiya üçün Azərbaycan, ilk növbədə, dost xalqdır. Biz uzun illər birgə yaşamışıq və indi də qlobal dünya çərçivəsində də yanaşı yaşayırıq. Rusiyada böyük Azərbaycan diasporu, Azərbaycanda böyük rus icması var. Mən rus icmasının nümayəndələri ilə görüşürəm və onlar ümumilikdə vəziyyətlərindən razıdırlar. Burada təhsil sahəsində rus sektoru inkişaf edir, rus dili sıxışdırılmır. Biz məhz buna əsaslanaraq gələcəyə doğru irəliləyirik. Gələcək isə bizim fikrimizcə, nəhəng regional birliklərə məxsusdur. Onların arasında ən önə çıxanı Avrasiya İttifaqıdır. Bu birliyin artıq həyata keçirməyə macal tapdığı işləri yalnız alqışlamaq olar. Amma bizə yalnız alqış, həsəd və qapı qarşısında qalıb inildəmək lazım deyil. Biz özümüz də buna bənzər işlər görməliyik. Hazırda inkişaf etdirməkdə olduğumuz layihə Avrasiya İttifaqı adlanır. Ukrayna böhranının səbəblərindən biri də ABŞ-ın Avrasiya İttifaqını dağıtmaq istəyidir. Bu, aydındır.
Düşünürəm, Avrasiya İttifaqı iqtisadi baxımdan daxildə iqtisadi inkişafını təmin etmək iqtidarındadır. Demək, o, qlobal iqtisadi böhranlar qarşısında dayanıqlılığı təmin edəcək. Sivilizasiyalı yanaşmaya gəldikdə isə, Avropa İttifaqı, ilk növbədə, roman-german və protestant-katolik ittifaqı olduğu kimi, Avrasiya İttifaqı da de-fakto slavyan-türk və pravoslav-islam birliyidir.
Bakıya Türkiyədən gəlmişəm. Orada Avrasiya İttifaqına son dərəcə diqqətlə yanaşılır, bu qurumla əməkdaşlıq və gələcəkdə üzvlük perspektivləri nəzərdən keçirilir.
Ukrayna böhranı ilə əlaqədar, bu, o qədər də aktual görünməyə bilər. Lakin bu böhran başa çatdıqdan sonra, şübhəsiz ki, məsələ aktuallıq qazanacaq.
Düşünürəm, mədəniyyət baxımından Türkiyə ilə Azərbaycanı müqayisə etsək, Azərbaycan, əlbəttə ki, Rusiyaya daha yaxındır. İqtisadi baxımdan isə Türkiyənin Avrasiya İttifaqına böyük marağı var. Bu, iqtisadiyyatın strukturu ilə bağlıdır. Azərbaycan, əsasən, öz neftini və qazını satmaqla məşğuldur. Bunun üçün isə iqtisadi ittifaqların üzvü olmaq lazımdır. Neft və qazı istənilən halda alacaqlar. Amma iqtisadiyyatın qeyri-neft sektoru, ilk növbədə, kənd təsərrüfatı inkişaf edərsə, Azərbaycan hansısa nəhəng regional ittifaqa qoşulmalı olacaq. Belə ittifaqlar arasında Azərbaycan üçün ən real olanı isə Avrasiya İttifaqıdır.
Türkiyəyə gəlincə, fikrimcə, o, Avrasiya İttifaqına daha tez üzv olacaq. Çünki o, bu işdə son dərəcə maraqlıdır. Türkiyə iqtisadiyyatının sektorları regional ittifaqlarda maksimum iştirakı tələb edir. Bu gün Avropa İttifaqının qapılarının Türkiyənin üzünə qapalı olduğu aydındır. Bu üzdən də, Ankara getdikcə Avrasiya İttifaqına tərəf yön alır. Türkiyə təşkilata qoşularsa, bu, yalnız Ankaranın deyil, Moskvanın da xeyrinə olar. Söhbət yalnız iqtisadi yox, eyni zamanda siyasi faydalardan gedir. Burada spesifiklik nədən ibarətdir? Türkiyə Avrasiya İttifaqının üzvü olarsa, onun nüfuzu kəskin şəkildə artacaq. Bu halda Ankara qurumda iqtisadi baxımdan Rusiyadan sonra ikinci dövlət olacaq. Yerdə qalanlar isə hər zaman ikincinin ətrafında birləşir. Bu mənada, Türkiyə qərarların qəbulunda Rusiya ilə müəyyən balansın yaranması baxımından bütün digər üzv dövlətlərin başında dura bilər. Bu, bizim üçün də yalnız iqtisadi baxımdan sərfəli deyil. Hazırda Avrasiya İttifaqını "Rusiya plyus kimlərsə" şəklində qəbul edirlər. Türkiyənin və deyək ki, Ukraynanın quruma qoşulacaqları halda onlar birlikdə Rusiyadan daha böyük olacaqlar. Bu halda qərarların qəbulu üçün daha sağlam atmosfer yaranacaq. Düşünürəm ki, Ukraynadakı hazırkı böhran aradan qalxdıqdan sonra Kiyevin Avrasiya İttifaqına qoşulma ehtimalı çox yüksəkdir.
Ümid edirik ki, bu istiqamətdə inkişaf gedəcək və hansısa müddətdən sonra Azərbaycan, həmçinin Gürcüstan da Avrasiya İttifaqının üzvü olmaq istəyəcək. Fikrimizcə, nə vaxtsa İran da birliyə qoşula bilər. Amma bunun üçün orada dəyişikliklər olmalı, BMT-nin Tehrana tətbiq etdiyi sanksiyalar aradan qaldırılmalıdır.
- Türkiyə Azərbaycan, Mərkəzi Asiya ölkələri kimi türkdilli dövlətlərə təsir baxımından postsovet məkanında Rusiyaya rəqib kimi qəbul olunmur ki?
- Bu, potensial olaraq mümkün rəqabət kimi qəbul olunur. Amma bu, o qədər də aktual deyil. Türkiyə ilə münasibətlərimiz göstərir ki, sərfəli sahələrdə maksimum əməkdaşlıq etmək, mübahisəli məqamları kənara qoymaq mümkündür. Bildiyiniz kimi, ölkələrimizin Suriya ilə bağlı mövqeyi bir-birindən kəskin şəkildə fərqlənir. Amma Rusiya ilə Türkiyə arasında iqtisadi baxımdan, yaxud hətta Gürcüstan münaqişəsi ilə bağlı çox yaxşı münasibətlər var. Türkiyə, əslində, 2008-ci ildə Montre müqaviləsinə əsaslanaraq, Amerika gəmilərini Qara dənizdən qovdu. Amerikalılar isə bunu hər kəsə unutdurmağa çalışırdılar. Yaxud Türkiyənin Krım tatarları ilə bağlı mövqeyini götürək. Ankara faktiki olaraq Krımda Rusiya hakimiyyətini tanıyıb və Krım tatarlarının problemlərinin həlli üçün Rusiya hökuməti ilə fəal məsləhətləşmələr aparır. Bu məsələdə Rusiya ilə Türkiyənin maraqları üst-üstə düşür.
Düşünürəm, biz tədricən Moskva-Bakı-Ankara geosiyasi xəttinin formalaşdığının şahidi oluruq. Bununla yanaşı, biz Moskva-İrəvan-Tehran xəttindən də imtina etmirik.
- Separatçılıqdan əziyyət çəkən Azərbaycan Ukraynanın ərazi bütövlüyünü dəstəkləyir. Bununla yanaşı, Bakı Rusiyaya qarşı sanksiyaları dəstəkləməyib. Azərbaycan bu zaman bir məntiqə əsaslanıb: eyni münasibət Azərbaycan ərazisinin 20%-ni işğal etmiş Ermənistana niyə göstərilmir? Moskvada Bakının bu mövqeyinə necə yanaşırlar?
- Biz Azərbaycanın mövqeyini çox müsbət qəbul edirik. Başa düşürük ki, Azərbaycan öz ərazi bütövlüyü uğrunda mübarizə aparır. Bu üzdən də, onun Krımın Rusiya ərazisi olduğunu etiraf etməsi çətindir. Hələ 1990-cı ildə Krım parlamenti Ukraynanın tərkibindən çıxmaq haqda qərar qəbul etmiş, lakin bu, qəbul olunmamışdı. Yeri gəlmişkən, Qarabağdan fərqli olaraq, Krımda heç bir etnik təmizləmə aparılmayıb. Orada əhali əvvəl olduğu kimi qalır. Heç bir hərbi əməliyyat da aparılmayıb. Odur ki, Krımdakı vəziyyət Dağlıq Qarabağdakı durumdan prinsipial şəkildə fərqlənir.
Azərbaycanın mövqeyi bizdə böyük minnətdarlıqla qəbul edilib. Cənab Səməd Seyidovun çıxışı böyük sevinclə qarşılanıb: o, AŞPA-dakı vəziyyəti yaxşı bildiyi üçün dedi ki, Rusiyanın gedəcəyi təqdirdə sizin hamınızı buraxacaqlar. Bu həqiqətdir. Mən özüm 4 il ərzində AŞPA-da olmuşam. Hətta Avropa Parlamentində belə, sual edirlər ki, "bizimlə eyni işi görən AŞPA-ya nə ehtiyac var? Gəlin, onu buraxaq, parlamentlərlə əməkdaşlıq şəklində məşvərət qrupu yaradaq". AŞPA əslində Aİ-Rusiya münasibətlərində vasitəçi rolu oynayır.
- Azərbaycan-ABŞ münasibətlərində sərinlik, Bakı-Moskva dialoqunda isə əksinə, intensivləşmə göz qarşısındadır. Amma Rusiya Qarabağ problemində heç zaman ortaya birmənalı mövqe qoymur. Məsələn, AŞPA-dakı səsvermədən dərhal sonra Rusiyanın dövlət televiziyasında tanınmamış respublikalar haqqında reportaj yayımlanıb və ilk süjet Qarabağdan olub.
- Azərbaycan-Rusiya münasibətlərinin yaxşılaşması dərin təbii qatlara malikdir. Bu, ilk növbədə, xalqlar arasındakı dostluq, qardaşlıq münasibətləri və böyük iqtisadi maraqlardır. İqtisadiyyatda daha geniş imkanların yaradılması, əməkdaşlıq edilməsi vacibdir - buna şübhə yoxdur. Amma çözülməli olan bir çox problemlər də var və Putinlə Əliyev bununla məşğuldurlar.
Azərbaycan-ABŞ münasibətlərinə gəlincə, orada vəziyyət fərqlidir. Amerikalılar həyasızcasına bütün postsovet ölkələrində, o cümlədən Azərbaycanda rəngli inqilabların təşkili işinə girişiblər. Burada məsələ heç də insan haqlarında deyil. Məsələ ondadır ki, Azərbaycan rəhbərliyi ölkədə amerikapərəst inqilabçı qrupların fəallaşdığını çox savadlı şəkildə gördü və onlar yumşaq şəkildə zərərsizləşdirildi. Amerikalılar isə əlbəttə ki, onların strukturlarına qarşı şübhələrin yaranmasından, qiyamların təşkilinə imkan verilməməsindən son dərəcə narazıdırlar. Odur ki, bu münasibətlərin təbiəti tamamilə fərqlidir.
Onlar eyni vaxtda hər yanda rəngli inqilablar hazırlayırdılar. Ukraynada bunu həyata keçirdilər, Rusiyada, Çində, Türkiyədə hazırlıqlara başladılar. Ərdoğan da başa düşür ki, Rusiyada rəngli inqilaba cəhd olunarsa, eyni cəhd Türkiyədə də təkrarlanacaq. O, nəinki Putinin dərdinə şərik olur, həm də yəqin ki, gizli kanallarla ona ciddi dəstək verir. "Türk axını" haqqında müqavilə bu dəstəyin tərkib hissəsidir.
- Bəs, Moskvanın Azərbaycanın əsas probleminə münasibəti?
- Dağlıq Qarabağ münaqişəsindən danışırıqsa, Rusiya bu problemin danışıqlar yolu ilə çözülməsini vacib sayır. Biz hər zaman danışıqlar tərəfdarıyıq. Bu vaxtadək Azərbaycanda iki variant nəzərdən keçirilirdi: hərbi və sülh. Amma onların hər ikisi dalana dirənmişdi. Çünki hərbi varianta əl atılması Azərbaycan iqtisadiyyatına qoyulmuş investisiyaların, iqtisadi inkişafın dağılması demək olacaq. Halbuki, məhz sürətli inkişaf Azərbaycanı Cənubi Qafqazın bir nömrəli iqtisadiyyatına çevirib, Ermənistanla müqayisədə ona bu qədər üstünlüklər qazandırıb.
Sülh yolunun dalana dirənməsinin səbəbisə ATƏT-in Minsk Qrupuna həmsədrlik edən ABŞ, Fransa və Rusiyanın dünyanın ən güclü erməni diasporuna malik ölkələri olmasıdır. Bu, ciddi təsirdir.
İndi belə çıxır ki, Azərbaycanla Ermənistan arasında qüvvələr nisbəti ciddi şəkildə dəyişib və Dağlıq Qarabağ münaqişəsi yeni qüvvələr nisbətinə uyğun hala gətirilməlidir. Amma hərbi və sülh yolu bağlanıb, üçüncü yol isə yoxdur. Odur ki, bu proses real olaraq Minsk qrupundan kənar aparılmalıdır. Sülh yolu ABŞ-ın maneəyə çevrildiyi Minsk Qrupundan kənardadır. Artıq, müvəqqəti böyük tarixi kompromiss üçün şərait formalaşdırılıb. Müvəqqəti deməyim bunun yekun qərar olmayacağı ilə bağlıdır. Amma yenə də bu, böyük həlldir. Fikrimcə, onun məğzi Ermənistanın Qarabağ ətrafındakı 7 rayonu Azərbaycana qaytarmasında olmalıdır. Bunun əvəzində Azərbaycan və Türkiyə Ermənistanın iqtisadi blokadasını aradan qaldırmalıdırlar. Bu halda vəziyyət xeyli asanlaşacaq, prinsipial olaraq yeni şərtlər ortaya çıxacaq.
- Amma Ermənistan, çətin ki, buna getsin. Çünki o, status-kvonun qorunub saxlanılmasında maraqlı olduğu üçün Minsk Qrupunun xidmətlərindən imtinaya qarşı çıxır. Rusiya bu məsələdə ona təsir göstərə bilərmi?
- Hesab edirəm ki, Ermənistan bu variant üzərində daha çox düşünməyə başlayıb. Onlarda inadkarlıq olsa da, əminəm ki, indi bu haqda daha çox düşünürlər. Bu məsələlər böyük ehtimalla Minsk Qrupundan kənar həll olunacaq. Çözüm, bəlkə də, böyük regional birlik çərçivəsində oldu. Yeri gəlmişkən, bu anda yenidən Avrasiya İttifaqına qayıtmalı oluruq. Məhz bu qurum çərçivəsində belə qərarın qəbulu mümkündür. Əlbəttə ki, buna zəmanət yoxdur və mənim sözlərim elə başa düşülməməlidir ki, Moskva Azərbaycana Avrasiya İttifaqına qoşulmağı, əvəzində Dağlıq Qarabağ ətrafındakı 7 rayonun ermənilər tərəfindən boşaldılmasını təklif edir. Diplomatiyada belə hallar olmur. Amma Ermənistanla Azərbaycanın hər hansı böyük regional birlikdə yer almaları doğru olardı. Onlar Avropa İttifaqının da üzvləri olsaydılar, problem tədricən həllini tapardı.
MƏSLƏHƏT GÖR: