Müəllif: Abbas AXUNDOV Bakı
Azərbaycanın dünya təsərrüfat sisteminə inteqrasiyası ölkədə maliyyə məsələlərinin şəffaflığının təmin olunmasını, iqtisadi cinayətkarlıq və korrupsiya ilə mübarizəni zəruri edir. Bu vəzifələrə nail olmaq üçün mühüm alətlərdən biri də auditdir. Müstəqil auditorluq fəaliyyətinin əhatə dairəsinin genişlənməsinin hər zaman dövlətin diqqət mərkəzində olmasına baxmayaraq, bu gün onun inkişafına mane olan problemlər hələ də qalır.
Pis tendensiya
Azərbaycan iqtisadiyyatının bu sahəsində islahatlar üçün yeni kompleks tədbirlərin aparılmasının zəruriliyindən iki parlaq fakt xəbər verir.
Birincisi, yerli auditorlara "auditor xidmətləri bazarı" adlı prioqun çox kiçik hissəsi düşür. Ölkənin Auditorlar Palastından "R+"a verilən məlumata görə, 2012-ci ildə onların payı cəmi 15% (şirkətlərın payına 10%, müstəqil auditorlara 5% düşüb) olub. Eyni zamanda, xarici auditorların payı bütün xidmətlərin 85%-ni təşki edib ki, onun 48%-ni əcnəbi şirkətlərin filial və nümayəndəlikləri, 37%-ni isə xarici kapitalı olan şirkətlər təmin edib.
İkincisi, bazar icbari auditdən önəmli dərəcədə əziyyət çəkir. 2012-ci ildə Azərbaycanda təqdim olunan icbari auditin xidmətlərinin ümumi həcmdə xüsusi çəkisi 73%, könüllü audit isə 15%-dir. Palatadan bildirildiyi kimi bu cür münasibət ictimai marağın auditə arzuolunan səviyyədə olmadığını göstərir və auditə müraciət, ilk növbədə, qanunvericilik zərurətindən doğur.
Müqayisə üçün, MDB ölkələrində könüllü auditin payı 20%-i, inkişaf etmiş ölkələrdə isə 30%-i üstələyir.
İcbari audit
Qanuna əsasən, auditorların xidmətlərinə müraciət etməli olan müəssisələr də buna səy göstərmirlər. Bundan başqa, icbari auditdən yayınmaq kütləvi hal alır. Bu, Vergilər Nazirliyi və Auditolar Palatası tərəfindən aparılan araşdırmalar zamanı məlum olub.
Qanunvericiliyə əsasən, auditor yoxlamasından icbari surətdə banklar, sığorta təşkilatları, açıq səhmdar cəmiyyətlər, məhdud məsuliyyətli cəmiyyətlər, bələdiyyələr, xarici kapitalı olan müəssisələr və digər bir sıra iqtisadi subyektlər keçməlidirlər. 2011-ci ildə icbari audit obyektlərinin 9,9%-i yoxlanılıb, halbuki 2007-ci ildə bu rəqəm 11,49% olub. 2012-ci ildə bu göstərici azalmasını davam etdirib. 100 faizlik nəticəni banklar və sığorta təşkilatları göstərirlər ki, bunun da izahı var. Bu təşkilatlar fəaliyyətləri üzrə beynəlxalq əməliyyat sistemlərinə daha yaxşı inteqrasiya olunublar və maliyyə hesabatlarını auditor rəyi ilə birgə məcburi surətdə nizamlayıcıya (Mərkəzi Bank və Maliyyə Nazirliyi) təqdim etməlidirlər. Analoji vəziyyət digər təşkilatlara qarşı da müşahidə olunur. Belə ki, Ədliyyə Nazirliyi bələdiyyələrdən, Qiymətli Kağızlar üzrə Dövlət Komitəsi emitentlərdən, Əmlak məsələləri üzrə Dövlət Komitəsi - tam və qismən mülkiyyətçisi dövlət hesab olunan aksioner təşkilatlardan auditor rəyi tələb edir.
İcbari auditor subyektləri sırasında birinci yerdə məhdud məsuliyyətli cəmiyyətlər durur. Son məlumatlara görə, onların sayı 42 mini ötür. Lakin auditor yoxlamasından 2011-ci ildə cəmi 3,1% MMC keçib. Və bu göstərici düşməyə davam edir. Palatada hesab edirlər ki, bu, MMC-nin maliyyə hesabatlarını ancaq təsisçiləri üçün tərtib etmələri ilə bağlı ola bilər, yəni bu cəmiyyətlərin hesabatlarını hər hansı bir dövlət müəssisəsinə təqdim etməyə dair öhdəlikləri yoxdur.
Auditorlar Palatasının apardığı sosial sorğular və araşdırmaların nəticələri əsasında təsərrüfat subyektləri rəhbərlərinin auditor yoxlamalarından yayınmalarına vadar edən səbəblər aşkar olub. Onlardan başlıcası maliyyə uçotu və hesabatlılıq sahəsində, xüsusən də maliyyə hesabatlarının təqdim olunması prosedurlarında boşluqların olmasıdır. Bundan başqa, bu, subyekt sahibləri hesabatlarının şəffaflığının təmin edilməsi üzrə qanunvericilik normalarını icra etmək istəməmələri, auditor xidmətlərinin keyfiyyət səviyyələrinin qənaətbəxş olmaması, audit sahəsində məlumatlandırma, maarfiləndirmə və təbliğat işlərinin zəifliyi, istifadəçilər tərəfindən auditə etibarın pis olması, auditorların peşəkarlığının aşağı səviyyədə olması ilə bağlıdır.
"Belə qənaətə gəlmək olar ki, maliyyə hesabatlarının təqdim olunması sistemində nöqsanların aradan qaldırılması auditdən yayınma faktlarının qarşısını almaq üçün ən qısa yol olacaq. Bunu beynəlxalq təcrübə də sübut edir. Özbəkistanda maliyyə hesabatlılığı sahəsində islahatlardan sonra göstərilən auditor xidmətlərinin həcmi 10 dəfə artıb. Qanunvericiliyə görə auditor rəyinin maliyyə hesabatlılığının tərkib hissəsi olan Ukraynada auditor yoxlamasından keçmənin səviyyəsi təxminən 100% təşkil edir. Hər hansı ehtiyacı olan zaman istisna olmaqla, inkişaf etmiş ölkələrdə bu cür statistika ümumiyyətlə aparılmır", - deyə Palatadan bildiriblər.
Qanunvericilik bazasının təkmilləşdirilməsi
Vəziyyətin keyfiyyətli şəkildə dəyişdirilməsi audit sahəsində qanunvericiliyin yenidən nəzərdən keçirilməsinə gətirib çıxara bilər. "Auditor fəaliyyətinin müxtəlif aspektləri 20-dən artıq qanunla nizamlanır. Buna baxmayaraq, auditor xidmətlərinin göstərilməsi və onların nizamlanması üçün ciddi problemlər yaradan boşluq və çatışmazlıqlar hələ də var", - deyə palatadan bildirilib.
Azərbaycan Auditorlar Palatasının qanunvericilik təşəbbüsləri 2020-ci ilə qədər müddəti əhatə edən ölkədə auditor xidmətlərinin inkişaf Konsepsiyası layihəsində öz əksini tapıb. Sənəd hökumətə noyabr ayında təqdim olunacaq və bəlkə elə bu il də qəbul olunacaq.
Azərbaycan Auditorlar Palatası auditor təşkilatlarının yaradılmasına, müstəqil auditorlar qismində iş şərtlərinə və bunun üçün imtahanların təşkilinə, auditor rəyləri və hesabatlarına, hüquqlara, auditorların məsuliyyət və öhdəliklərinə aid olan istiqamətlər üzrə dəyişikliklərin edilməsini tövsiyə edir. Palata icbari audit subyektlərini müəyyənləşdirən ayrı-ayrı qanunvericilik aktlarını "Auditor xidmətləri haqda" (1994-cü ildən fəaliyyət göstərir) qanunda birləşdirməyi və bu subyektlərin adlarını həmin qanunda əks etdirməyi təklif edir.
Elektron audit
Azərbaycanlı sahibkarları vergi yoxlamaları sahəsində ciddi dəyişikliklər gözləyir. Gələn ildən Vergilər Nazirliyi elektron auditinin tətbiqinə başlayır. Hazırda vergiçilər pilot yoxlamalar aparırlar. Bu sistemin Azərbaycanda layihəsinin tətbiqi may ayında yekunlaşıb. O, Niderland vergi administrasiyası ilə birgə beynəlxalq tvininq-proqramı çərçivəsində reallaşdırılıb.
Vergilər nazirinin müşaviri Asəf Əsədov "R+"a bildirib ki, Azərbaycanda hazırlanmış e-auditin hüquqi və metodologiya bazası MDB məkanında özünə görə ilkdir.
Vergilər Kodeksinə əsasən, müəssisələr 15 gün ərzində onlayn rejimdə tələb olunan məlumatları təqdim etməlidirlər. Bu məlumatlar vergilər ofisində xüsusi proqram əsasında tədqiq edilir və bunun nəticəsi üzrə növbəti addımlar planlaşdırılır. A. Əsədovun sözlərinə görə, elektron audit sisteminin tətbiqi səyyar vergi yoxlamalarını 90% azaltmağa imkan verəcək.
E-audit, ilk növbədə, neft sektorunda işləyən xarici şirkətləri, yerli holdinqləri, xaricdə filial və aparıcı əməliyyatlar aparan müəssisə və şirkətlər, eləcə də iri və orta ticarət və xidmət obyektlərini, fəal istifadə olunan elektron nəzarət-kassa aparatları və POS-terminalları əhatə edəcək. Bundan başqa, e-auditdən bank, sığorta, lizinq, telekommunikasiya sahəsində olan şirkətlər, o cümlədən elektron ticarətdə ixtisaslaşmış şirkətlər, prosessinq mərkəzləri, kommunal xidmətlər təqdim edən müəssisələr istifadə edəcəklər.
Bu şəkildə, e-auditin tətbiqi ölkədə təsərrüfat subyektlərinin maliyyə hesabatlılığında şəffaflığın artırılmasına yönəlmiş addımlardan biri olacaq. Azərbaycanın səyləri də ümumilikdə auditor fəaliyyətinin inkişafına yönəlib. Bu sistemin beynəlxalq standartlar və təcrübəyə uyğun şəkildə mükəmməlləşdirilməsi də ölkənin iqtisadi qüdrətinin möhkəmlənməsinə xidmət edir.
MƏSLƏHƏT GÖR: