Müəllif: Rüfət Quliyev, i.e.d., Azərbaycan Texniki Universitetinin və Kiyev Milli Universitetinin professoru Bakı
Bu gün bütün dünya borc içində yaşayır. Hətta hələ doğulmayan gələcək nəsillər belə potensial borclulardır. Bu, onunla izah olunur ki, artıq əksər dövlətlər milli iqtisadiyyatın inkişafı üçün dövlət büdcəsi kəsrinin örtülməsi, sosial-iqtisadi dəyişikliklərin aparılması məsələlərində yalnız öz maliyyə resurslarına arxalana bilmirlər. Lakin iddia etmək olmaz ki, dövlət borcunun yaranması ölkədə iqtisadi vəziyyətin son dərəcə pisləşməsi ilə bağlıdır. Əksinə, cəlb olunmuş borc vəsaitləri səmərəli şəkildə istifadə edilərsə, onu nəinki iqtisadi vəziyyətin yaxşılaşdırılması və kəskin sosial problemlərin həllinə yönəltmək, həm də maliyyə menecmenti prinsiplərinə uyğun istifadə edib ölkəyə fayda gətirmək olar.
Ağıllı siyasət elementi
Əgər klassik siyasi iqtisad məktəbi dövlət borcunu hökmən ödənilməli olan müvəqqəti hal kimi nəzərdən keçirirdisə, C. Keynsin dövründən bəri onu ziyanlı bir şey kimi qəbul etməməyə və ağıllı iqtisadi siyasət elementi qismində qəbil etməyə başladılar.
Aydındır ki, dövlət münasib və ağlabatan şərtlərlə borc götürə bilər və götürməlidir də. Normal borc kreditorlar tərəfindən dövlətə real etimadın sübutudur. Praktiki olaraq səmərəli inkişaf edən, stabil iqtisadiyyat zamanı xarici dövlət borcu cəmiyyətin inkişafı və həyat fəaliyyəti üçün əsas problem deyil.
Bu mənada Azərbaycanın son illərin sınağından keçmiş iqtisadi siyasəti nəticəsində böyük qızıl valyuta ehtiyatlarını toplaması aşkar nümunədir. Belə ki, 2013-cü ilin ortalarına olan məlumata görə, ölkənin strateji valyuta ehtiyatları 47,7 mlrd dollar təşkil edib. Bu məbləğ məhsul və xidmətlərin üçillik idxalına kifayət edər. Eyni zamanda, strateji valyuta ehtiyatları səkkiz dəfə ölkənin xarici borcunu üstələyir. Lakin milli iqtisadiyyatın uğurlu inkişafı və böyük qızıl valyuta ehtiyatlarına baxmayaraq, Azərbaycan dünyanın digər ölkələri kimi xaricdən dövlət borcu alır. 2013-cü ilin əvvəlinə ölkənin xarici dövlət borcunun həcmi 5,7 mlrd dollar (diaq.1.) təşkil edir.
Xarici bocr aşağıdakı valyutalarda təqdim olunub: ABŞ dolları, avro, SDR (xüsusi borcalma hüquqları - "Special Drawing Rights"), yapon ieni və s. Faizlər isə bu kreditlərin bağlanma dövründən asılıdır: 5 ildən 10 ilə qədər - 6,8%; 10 ildən 20 ilə qədər - 46,3%; 20 ildən artıq - 46,9%.
Xarici kreditlər əsasən infrastruktur layihələri (yolların tikilməsi, su təchizatı), elektrik enerjisi, meliorasiya, irriqasiya və s. sahələrdə istifadə olunur. 2012-ci ildə xarici dövlət borcuna xidmət göstərilməsi ilə bağlı xərclər 427.7 mln dollar təşkil edib.
2012-ci ildə Azərbaycan dövlət zəmanəti ilə dünya maliyyə təşkilatları ilə ümumi dəyəri 1405,72 mln dollar olan 8 kredit razılaşması imzalayıb:
- Dünya Bankı (1 kredit) - 30 mln dollar;
- Asiya İnkişaf Bankı (2 kredit) - 500 mln dollar;
- İslam İnkişaf Bankı (1 kredit) - 200,05 mln dollar;
- Almaniya İnkişaf Bankı, KfW (3 kredit) - 135,46 mln dollar;
- Çexiyanın banklar konsorsiumu (1 kredit) - 540,21 mln dollar.
Standarta əsasən
Xarici dövlət borcunun həcmi dövlətin iqtisadi təhlükəsizliyinə nə dərəcədə mənfi təsir göstərə bilər? Onun ölçülməsi üçün hansı mütləq və nisbi göstəricilər var və bu sahədə beynəlxalq təcrübə necədir?
Avropa Birliyində qəbul olunmuş Maastrixt strandartına görə, borc yükü əmsalının ÜDM-in 60%-ni ötməməsi tövsiyə olunur. Bu göstəricinin ixraca nisbəti isə 200% təşkil edir. Ölkənin xarici borca xidmət üçün yönəltdiyi vəsaitin ixracda payına gəldikdə isə burda dəqiq bir meyar mövcud deyil, lakin hesab olunur ki, bu, 15-20%-i üstələməməlidir.
Azərbaycanda 2012-ci ilin nəticələrinə əsasən, xarici borcun ümumi məbləğinin ÜDM-yə olan nisbəti 8,3% təşkil edir, yəni mümkün olan son göstəricidən 7 dəfə az. Xarici borcun ümumi məbləğinin mallar və xidmətlərin ixracına olan nisbəti isə 23,8%-dır: son həddən 8 dəfədən də az; borca xidmət göstərilməsinə dair xərclərin ixraca nisbəti - 1,8%-dır: son həddən qiymətdən 11 dəfə azdır. Ölkədə adambaşına düşən xarici borca gəldikdə, bu, 610,1 dollar təşkil edir.
Azərbaycanın (diaq.2) xarici borcunun xarici borcun ÜMD və ixracda payının dinamikasının təhlili bu göstəricilərin kifayət qədər stabil olduğunu sübut edir. Xarici dövlət borcunun ÜDM-də payı ən yüksək həddinə 2001-2003-cü illərdə çatmışdı, həmin illər ölkə infrastrukturunun yenidən qurulmasına kreditlər cəlb edilirdi, böyük neft gəlirləri isə hələ Azərbaycana daxil olmurdu. Bundan sonra bu göstərici düşməyə və 7-9% arasında qərarlaşmağa başladı. Həmin dövrdə xarici dövlət borcunun ixracda payı ən yüksək həddə idi ki, bu da karbohidrogen ixracının artımından sonra 20-23%-ə qədər azaldı.
Beləliklə biz görürük ki, ölkənin xarici borcu üzrə göstəricilər Maastrixt standartının son həddilə müqayisədə çox qənaətbəxşdir. Bu fakt dövlətin xarici borc almasına dair ehti- yatlı siyasətindən xəbər verir.
Qeyd etmək lazımdır ki, bu gün xarici borcların cəlb olunması təcrübəsi beynəlxalq ictimaiyyət tərəfindən anlayışla qarşılanır və demək olar ki, istənilən inkişaf edən ölkənin xarici kreditorlara borcu var. Ölkə iqtisadiyyatının kreditləşdirilməsi, islahatların həyata keçirilməsi və istehsalın təkmilləşdirilməsi məqsədilə dünyada bir sıra beynəlxalq təşkilatlar fəaliyyət göstərir: Beynəlxalq Valyuta Fondu, Dünya Bankı və s. Lakin qeyd etmək lazımdır ki, problemin məğzi heç də xarici dövlət borcunun ÜDM-ə olan nisbətinin balanslaşdırılmasının zəruriliyindən ibarət deyil. Müəyyən sərhədlər var ki, onları ağıllı borclanma çərçivələri adlandırmaq olar. Əgər ölkə bu hədləri aşırsa, onun kreditorlardan asılı vəziyyətə düşmək ehtimalı artır. Bu vəziyyət son dərəcə təhlükəlidir. Bu yerdə britaniyalı yazıçı, Nobel mükafatı laureatı Bernard Şounun sözlərini xatırlamamaq olmur: "Borclar istənilən başqa bir tələyə bənzəyir: onlara düşmək olduqca asandır, lakin çıxmaq son dərəcə çətindir".
Son 3-4 ildə maliyyə-iqtisadi böhran, dünya valyutalarının kurslarının qeyri-stabilliyi, enerji daşıyıcılarının qiymətlərinin tərəddüdü kimi dünya iqtisadiyyatında yer alan hadisələr Azərbaycan hökuməti qarşısında xarici borcların idarə olunmasının effektivliyinin yüksəldilməsi məsələsini qoyur.
Məlum olduğu kimi, valyuta daxilolmalarının böyük hissəsini Azərbaycan enerji resurslarının ixracından əldə edir və neftin ixracından gələn gəlirin azalması ölkə hökumətinin xarici borc cəlb etməsinin səbəblərindən biri ola bilər. Lakin dünya maliyyə-iqtisadi sisteminin qeyri-sabitliyi şəraitində xarici borc almaq əhəmiyyətli dərəcədə çətinləşir. Bu, xarici borcların cəlb olunması sahəsində araşdırmaların aparılmasını, artıq cəlb olunmuş vəsaitlərin istifadəsinin effektivliyinin qiymətləndirmə üsullarının hazırlanması, eləcə də kreditlərin verilməsi şərtlərinin rasional qiymətləndirilməsi mühümlüyünü və zərurətini şərtləndirir.
Deyilənlərə sübut olaraq, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin Nazirlər Kabinetinin 2013-cü ilin doqquz ayının sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrə həsr olunan iclasındakı sözlərini misal gətirmək istərdim: "Bu gün Azərbaycana istənilən həcmdə xarici maliyyə resurslarını cəlb etmək üçün heç bir problem yoxdur. Sadəcə olaraq biz xarici dövlət borcunu artırmamaq üçün bu sahədə də çox konservativ siyasət aparırıq və bu gün Azərbaycan dünya miqyasında bu göstəriciyə görə də ən qabaqcıl yerlərdədir.
Bizdə xarici borc ümumi daxili məhsulun cəmi 7-8 faizini təşkil edir. Bəzi inkişaf etmiş ölkələrdə bu, 100 faizə yaxındır. Harada bu, 70 faizdir, hesab olunur ki, o ölkədə maliyyə vəziyyəti yaxşıdır. Azərbaycanda isə 7-8 faizdir. Bu, o deməkdir ki, biz bu gün və gələcək üçün elə güclü əsaslar yaradırıq ki, Azərbaycan heç vaxt - nə bu gün, nə 10 ildən, 20 ildən sonra borc problemi ilə rastlaşmasın. Borc problemi çox ciddi problemdir. Bu gün bəzi inkişaf etmiş ölkələrdə baş verən hadisələr məhz o əsassız borcun nəticəsidir.
Bizdə isə dövlət borcu cəmi 7-8 faizdir. Ümumiyyətlə, biz istənilən vaxt bu borcu tamamilə qaytara bilərik. Sadəcə olaraq bəzi iqtisadi və maliyyə məsələləri hələ ki, bunu diktə etmir. Ancaq biz istənilən vaxt xarici dövlət borcumuzu da sıfıra endirə bilərik".
MƏSLƏHƏT GÖR: