
NÜFUZLU DEBÜTANT
Azərbaycan BMT TŞ-də qlobal əhəmiyyətli qərarların qəbulunda yaxından iştirak etmək iqtidarında olduğunu nümayiş etdirib
Müəllif: Fuad HÜSEYNZADƏ Bakı
BMT Baş Assambleyası qarşıdakı iki il üçün Təhlükəsizlik Şurasına yeni qeyri-daimi üzvlər seçib. Gizli səsvermə yolu ilə aparılan seçim zamanı Nigeriya, Səudiyyə Ərəbistanı, Çad, Çili və Litvadan ibarət yeni beşlik assambleyanın zalında iştirak edənlərin üçdəikisinin səsini qazana bilib. Quruma qeyri-daimi üzv seçmək üçün hər bir ölkənin minimum bu qədər səs yığması tələb olunur.
İndiyədək hərəyə 4 dəfə TŞ üzvü olmuş Nigeriya və Çilidən fərqli olaraq, Litva, Səudiyyə Ərəbistanı və Çad indiyədək BMT-nin bu əsas strukturunda yer almamışdılar.
Ən az səs toplamış Ər-Riyadın bu struktura namizədliyi krallığın Suriya böhranına münasibətilə əlaqədar olaraq, bir sıra suallar doğururdu. Qeyd edək ki, Səudiyyə Ərəbistanı Bəşər Əsəd rejiminə qarşı mübarizə aparan qiyamçılara açıq dəstək verir, onları pul və silahla təmin edir. Amma Suriyanın BMT-dəki daimi nümayəndəsi Bəşər Cəfəri Ər-Riyadın qələbəsinin "çox şişirdilməsinə" ehtiyac olmadığını bildirib.
Beləliklə, 2014-cü il yanvarın 1-dən BMT-nin yeni qeyri-daimi üzvləri bu struktura iki əvvəl seçilmiş Azərbaycan, Qvatemala, Mərakeş, Pakistan və Toqonu əvəzləyəcəklər. Avstraliya, Argentina, Lüksemburq, Ruanda və Cənubi Koreya isə hələ bir il ərzində qurumda qalacaqlar.
Xatırladaq ki, Təhlükəsizlik Şurası BMT-nin əsas strukturudur. O, Nizamnaməyə əsasən, sülh və beynəlxalq təhlükəsizliyin təmininə cavabdehdir. Qurumun işinə hər ay TŞ üzvləri arasından seçilən sədr rəhbərlik edir. Hazırda bu postu Azərbaycanın BMT-dəki daimi nümayəndəsi Aqşin Mehdiyev tutur.
Azərbaycan TŞ-dəki qeyri-daimi üzvlüyü Litvaya hələ gələn ilin əvvəlində təhvil verəcək. Lakin artıq indidən Azərbaycanın dünyanın bir nömrəli strukturundakı ilk iştirakının nəticələri haqda danışmaq mümkündür.
Azərbaycan 2010-cu ilin oktyabrında 155 ölkənin dəstəyi ilə BMT TŞ-nin qeyri-daimi üzvü seçilməsinin özü ölkənin o qədər də böyük uzun olmayan müstəqillik tarixində əldə etdiyi ən önəmli xarici siyasi uğurlarındandır. Bu vacib strukturda beş daimi üzv - ABŞ, Çin, Rusiya, Böyük Britaniya və Fransa ilə birgə olmaq Azərbaycanın beynəlxalq arenada qazandığı böyük nüfuzun etirafı kimi qiymətləndirilə bilər.
Azərbaycan BMT TŞ-də 2 illik qeyri-daimi üzvlük zamanı nəinki regional və qlobal əhəmiyyətli problemlərin müzakirəsində fəal mövqe tutub, bir ay ərzində iki dəfə bu struktura sədrliyi də həyata keçirib.
Bununla yanaşı, Azərbaycan heç də dünya siyasətinin qrandlarının fonunda qalmayıb və qurumda dünyanın bir çox problemli bölgələrində sabitliyə nail olunmasına kömək edən vacib təşəbbüslərin müəllifi olub.
Məsələn, Azərbaycan 2012-ci ilin mayında struktura ilk sədrliyi zamanı BMT TŞ-də bu günün ən aktual problemlərindən birini müzakirəyə çıxarıb. Söhbət beynəlxalq terrorçuluq və onun qlobal sülhə, təhlükəsizliyə yaratdığı problemlərdən gedir. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin sədrliyi ilə keçirilmiş müzakirələrdə BMT-nin baş katibi Pan Gi Mun da iştirak edib və o, Bakının bu təşəbbüsünü yüksək qiymətləndirib.
Bununla yanaşı, Azərbaycanın BMT TŞ-nin üzvü seçilməsi ölkədə bir çoxlarının Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsinin həllində tezliklə irəliləyişlərə nail olunacağına, daha doğrusu, qurumun 1993-cü ildə Dağlıq Qarabağ probleminə dair qəbul etdiyi 4 qətnamənin, nəhayət icra ediləcəyinə ümidini artırmışdı. Hər halda, BMT Nizamnaməsinin VII fəslində bildirilir ki, BMT-yə üzv dövlətlər TŞ tərəfindən qəbul olunmuş qətnamələrin tələblərinə əməl etməyə məcburdur. Onlara əməl olunmamasına görə sanksiyaların tətbiqi, hətta hərbi müdaxilə də nəzərdə tutulur.
Amma düşüncəli insanlar əvvəldən anlayrıdılar ki, BMT TŞ-də qeyri-daimi üzvlüyün Azərbaycana bu işdə kömək etməsi ehtimalı yüksək deyil. Güman ki, Azərbaycan da qarşısına bu vəzifəni qoymamışdı. Çünki o, məzəmmətlərin dünya fövqəldövlətlərində vicdanı oyadacağına inanmırdı. Necə olur ki, Liviya münaqişəsi zamanı BMT TŞ üçün bir qətnamənin icrasına cəmi bir neçə saat kifayət edir, Azərbaycan ərazisinin beşdəbir hissəsinin işğaldan azad olunması üçün isə 4 qətnamə və 20 il kifayət etmir?
Başqa sözlə, aydın idi ki, fövqəldövlətlərdə erməni qoşunlarının Azərbaycan ərazilərindən çıxarılmasında maraq yaranmayana qədər bu sənədlərin icrasına nail olmaq mümkün deyil. Amma bununla yanaşı, Azərbaycan əlbəttə ki, yeni və kifa-yət qədər nüfuzlu tribunadan dünya ictimaiyyətinə unutduğu öhdəliklərini xatırlatmaq imkanını əldən verməyib. Bakı bu xatırlatmanı ilk imkanındaca edib. Qurumda istər beynəlxalq terrorçuluq müzakirə olunsun, istər Asiya və Afrikadakı humanitar fəlakət, istərsə də Suriya böhranı, Azərbaycan hər məqamda Ermənistanın azərbaycanlı əhaliyə qarşı törətdiyi hərbi cinayətləri yada salıb, bir milyondan artıq azərbaycanlı qaçqın və məcburi köçkünün doğma yurd-yuvalarına qayıda bilmədiklərini xatırladıb, Suriya ermənilərinin qanunsuz olaraq Azərbaycanın işğal altındakı ərazilərinə yerləşdirilməsinə diqqət çəkib.
Bununla yanaşı, BMT TŞ-nin Qarabağla bağlı qəbul etdiyi qətnamələrə əməl olunmamasını dramatikləşdirməyə də ehtiyac yoxdur. Üstəlik, Azərbaycan bu qurumun daimi üzvləri ilə işlədiyi dövrdə onların bu qətnamələrin hansı hallarda və hansı müddətdə icra edilməsi məsələsinə differensial yanaşmasının şahidi olub. Amma istənilən halda 20 il əvvəl qəbul edilmiş 822, 853, 874 və 884 saylı qətnamələr heç də BMT-nin arxivində toz altında qalmayıb. Bu gün Azərbaycan diplomatiyasının fəaliyyəti nəticəsində digər nüfuzlu strukturlar da Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı mövqelərini ortaya qoyan zaman bu vacib hüquqi sənədlərə istinad edirlər. Məsələn, bu yaxınlarda, oktyabrın 23-də Avropa Parlamentinin plenar iclasında qəbul olunmuş qətnamədə Avropa İttifaqının "Şərq tərəfdaşlığı" proqramının bir üzvünün digərinin ərazisini işğal etməsinin yolverilməzliyi vurğulanır. Qətnamənin 16-cı paraqrafında işğalın "Şərq tərəfdaşlığı"nın fundamental prinsip və məqsədlərinə zidd olduğu bildirilir. Sənəddə deyilir ki, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi 1993-cü ildə BMT TŞ-də qəbul olunmuş qətnamələr, həmçinin ATƏT-in Minsk qrupunun 2009-cu il iyulun 10-da Akvildə həmsədr ölkə liderlərinin birgə bəyanatı ilə təsdiqlənmiş baza prinsipləri əsasında həll olunmalıdır.
"Avropa Parlamenti tərəfindən qəbul olunmuş qətnamədə ilk dəfədir ki, Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsinin BMT TŞ-nin qətnamələri əsasında həllinin vacibliyi vurğulanır. Qətnamələr işğalçı qüvvələrin Azərbaycanın işğal olunmuş ərazilərindən dərhal, qeyd-şərtsiz və tam çıxarılmasını, Azərbaycan Respublikasının ərazi bütövlüyünün, suverenliyinin və sərhədlərinin toxunulmazlığının təminini tələb edir. Avropa Parlamentinin qətnaməsi beynəlxalq birliyin münaqişənin BMT TŞ-nin məlum qətnamələri əsasında həllinə tərəfdar olduğunu bir daha ortaya qoyur", - deyə Azərbaycan XİN Avropa Parlamentində sözügedən sənədin qəbulunu alqışlayaraq bəyan edib.
Xatırladaq ki, Avropa Parlamenti bundan əvvəl də qəbul etdiyi qətnamələrdə Ermənistan silahlı qüvvələrinin Azərbaycanın işğal olunmuş ərazilərindən çıxarılmasının, həmin ərazilərin Bakının nəzarətinə qaytarılmasının, azərbaycanlı qaçqın və məcburi köçkünlərin oraya qaytarılmasının vacibliyini vurğulayıb.
Şübhəsiz ki, BMT TŞ-nin qeyri-daimi üzvlüyü statusu Azərbaycanın beynəlxalq nüfuzunu dəfələrlə artırıb. Bundan başqa, Azərbaycan TŞ-nin iclaslarında iştirakı zamanı bu nüfuzlu kürsüdə sadəcə nüfuz xətrinə oturmaq niyyətində olmadığını da göstərib. Bakı beynəlxalq təhlükəsizlik məsələlərinin həllində çox yaxından iiştirak edib, təbii və humanitar kataklizmlərdən əziyyət çəkən ölkələrə donorluq edib. Bununla yanaşı, Azərbaycan statusundan öz problemlərinin dünya birliyinin diqqət mərkəzində saxlanılması işində də yararlanıb. Güman ki, bundan sonra BMT TŞ-nin qeyri-daimi üzvlüyünə yeni namizədlərin nəzərdən keçirdiyi vaxt Azərbaycana "temnoy loşadkoy" kimi yox, özünü qlobal əhəmiyyətli problemlərin həllində etibarlı tərəfdaş qismində göstərə bilmiş ölkə kimi yanaşılacaq.
BMT TŞ-nin Qarabağla bağlı qətnamələrinə qayıdaraq bir məqamı da qeyd edək: onların icrası heç də çoxlarının düşündüyü kimi, xam xəyal deyil. Bu, müəyyən şərtlər daxilində mümkündür. Azərbaycan hələ ki, həmin şəraitin yaradılması üzərində çalışmalıdır. Üstəlik, yaxın keçmişdə ərazisində Rusiyanın hərbi bazası olan ölkənin BMT TŞ-nin qətnaməsinə əməl etməyə məcbur olunması halı da yaşanıb. Söhbət Suriyadan və 1559 saylı qətnamədən gedir. BMT və ABŞ məhz bu qətnaməyə əsaslanaraq Dəməşqdən Livandan hətta nizami ordusunu yox, sülhməramlı (!) kontingentini çıxarmasını az qala ultimativ şəkildə tələb edib. Suriya da öz növbəsində bu tələbə boyun əyərək, Liviyadakı təxminən 35 min əsgərini oradan çıxarıb. Dəməşqə bu təzyiqi hətta Suriya ərazisində hərbi bazası olan Rusiya da dəstəkləyib.
Bu da sizə presedent. Demək, sadəcə elə bir şərait yaradılmalıdır ki, Ermənistan silahlı qüvvələrinin Azərbaycan ərazisindən çıxarılması ABŞ və BMT-nin maraqlarına cavab versin. Bu halda erməni lobbisinin müqaviməti də (Suriya nümunəsi bunu göstərdi), strateji müttəfiqlərin havadarlığı da işə yaramayacaq. Bu yerdə Uinston Çerçilin bir fikrini xatırlatmaq yerinə düşər: "İngiltərənin daimi müttəfiqləri yoxdur, İngiltərənin daimi maraqları var"...
MƏSLƏHƏT GÖR: