Müəllif: Mirabbas MƏMMƏDOV Bakı
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Azərbaycan Demokratik Respublikasının (ADR) banilərindən biri olmuş Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin 130 illik yubileyinin dövlət səviyyəsində qeyd edilməsinə dair sərəncam imzalayıb. «Məhəmməd Əmin Rəsulzadə xalqımızın müstəqillik idealının gerçəkləşdirilməsində, Azərbaycanın tarixi dövlətçilik ənənələri zəminində milli dövlət quruluşunun dirçəldilməsində, milli istiqlal ideyalarının geniş yayılmasında böyük xidmətlər göstərib, siyasi publisistikası ilə ədəbi-ictimai fikir tariximizə layiqli töhfələr verib», - deyə sərəncamda bildirilir.
Rəsulzadənin 130 yaşı 2014-cü ilin yanvarında tamam olur. O, 31 yanvar 1884-cü ildə Bakının Novxanı kəndində, ruhani ailəsində dünyaya gəlib. Məhəmməd Əminin atası Hacı Ələkbəroğlu axund olub. Amma bu, onun oğlunu dünyəvi məktəbə verməsinə mane olmayıb. Rəsulzadə ibtidai təhsilini ikinci rus-tatar məktəbində alıb. Həmin vaxt məktəbin direktoru istedadlı pedaqoq, dövrünün tanınmış ictimai xadimi Sultan Məcid Qənizadə idi. Daha sonra Məhəmməd Əmin təhsilini texniki məktəbdə (1920-ci ildə məktəbin bazasında Sənaye İnstitutu - sonradan Neft və Kimya İnstitutu yaradılıb - red.) davam etdirib. Lakin məlum olmayan səbəblərdən o, təhsilini başa vura bilməyib. Ola bilsin ki, məktəbi bitirdikdən sonra neft sahəsində texniki işçi işləməkdənsə, siyasi mübarizəyə qatılmaq Rəsulzadənin təbiətinə daha uyğun gəlirmiş.
Çarizm əleyhdarı
1902-ci ildə Məhəmməd Əmin 18 yaşında ikən "Müsəlman Gənclər Təşkilatı"nı yaradıb. Qeyd edək ki, həmin dövrdə Bakıda azərbaycanlıların nəinki siyasi partiya və ya ictimai təşkilatı, heç xeyriyyə təşkilatı da yox idi. Gənc Məmməd Əminin bu təşəbbüsündə onun xalqının azadlığı uğrunda gələcək mübarizəsinin konturlarını görmək mümkün idi.
1903-cü ildə Rəsulzadənin "Bakıdan məktub" adlı ilk məqaləsi Tiflisdə Məhəmməd Tağı Şaxtaxtinski tərəfindən buraxılan "Şərqi-Rus" adlı Azərbaycan qəzetində çap olunub. Məqalədə o, soydaşlarını öz uşaqlarını dünyəvi məktəblərə verməyə çağırır, bunun uşaqların savadlı, təhsilli böyüməsi üçün vacib olduğunu bildirirdi. M.Ə. Rəsulzadənin siyasi fəaliyyətinin ilk dövrlərində qarşısına çarizmdən qurtulmaq, xalqa azadlıq vermək, xalq hakimiyyəti qurmaq vəzifələrini qoymuş sosial-demokratlara qoşulması heç də təəccüblü deyildi. 1904-cü ildə "Müsəlman Gənclər Təşkilatı"nın Rəsulzadənin başçılıq etdiyi özəyi Zaqafqaziyada ilk müsəlman siyasi təşkilatını yaradıb. "Hümmət" adlanan bu təşkilat "azadlıq yolunda" digər partiyalarla "həmrəy və dostcasına" işləməyə hazır olduğunu bəyan etmişdi. O, müstəqil təşkilat sayılsa da, bolşeviklərin tərəfində idi və Rusiya Sosial-Demokrat Fəhlə Partiyasının (RSDFP) Bakı bölməsilə sıx əməkdaşlıq edirdi.
XX əsrin əvvəllərində Bakı bolşeviklərin inqilabi mübarizəsinin əsas mərkəzlərindən biri idi. Hərəkatın əsas dirçəlişi 1905-1907-ci illərdə qeydə alındı. Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin SSRİ xalqlarının gələcək "rəhbəri" İosif Stalinlə tanışlığı və birgə fəaliyyəti də bu dövrə təsadüf edir. Yeri gəlmişkən, 1954-cü ildə Rəsulzadənin Türkiyədə dərc olunmuş "Stalin haqqında xatirələr"ində Stalin bəşəriyyət tarixinin mütləq hökmdarı kimi xarakterizə olunurdu.
Birinci rus inqilabından (1905-1907) sonra M.Ə. Rəsulzadənin dünyaya baxışı dəyişdi. Tarixçi A.Bala- yevin dediyi kimi, "Rəsulzadənin si- yasi-ideoloji baxışlarındakı təkamüldə, şübhəsiz ki, əsas rolu onun türkizm ideyaları ilə tanışlığı oynayıb. Bu ideyalar Azərbaycanda həm 1905-1907-ci illərin inqilabi hadisələri, həm də dünyada millətçilik ideologiyasının möhkəmlənməsi tendensiyasının təsirilə geniş yayılmışdı". M.Ə.Rəsulzadənin getdikcə fəallaşan siyasi və publisistik fəaliyyəti ona ciddi nəzarət edən gizli çar polisinin nəzərindən qaça bilməzdi. Nəticədə, o, təqibdən yaxa qurtarmaq üçün 1908-ci ilin sonunda Bakını tərk edərək İranda məskən salmalı oldu.
Müstəqil Azərbaycan
Rəsulzadə siyasi fəaliyyətini İranda da davam etdirib. Avropada təhsil almış iranlı ziyalılardan ibarət qrupla birlikdə o, 1910-cu ilin sentyabrında İran Demokrat Partiyasını yaradıb və "İrane Nou" ("Yeni İran") qəzetini buraxmağa başlayıb. Çar Rusiyası Rəsulzadənin İrandakı fəaliyyətini özünün bu ölkəyə təsir imkanları üçün təhlükə sayaraq onun oradan çıxarılmasına nail olur. 1911-ci ilin mayında Məhəmməd Əmin Tehranı İstanbula dəyişmək məcburiyyətində qalır. Bakıya isə o, yalnız 1913-cü ilin fevralında Romanovlar sülaləsinin taxta çıxmasının 300 illiyilə əlaqədar elan edilmiş amnistiyadan sonra qayıda bilir.
Bu vaxtadək Bakıda "Müsavat" partiyası yaradılmışdı. Partiyanın əsasını Rəsulzadənin əmisi oğlu Məhəmməd Əli Rəsulzadə, Bakı Dumasının qlasnısı Tağı Nağıyev və kitab mağazasının sahibi olan Abbasqulu Kazımzadə qoymuşdular. Partiyaya üzv olan Məhəmməd Əmin Rəsulzadə tezliklə onun liderinə çevrildi. Mütəmadi olaraq qəzetlərdə məqalələrlə çıxış edən Rəsulzadə hər kəsi milli şüuru formalaşdırmağa çağırırdı. O, hesab edirdi ki, milli dövlətin yaradılması üçün məhz bu, əsas olmalıdır. "Tamerlanın, Çingizxanın, Makedoniyalı İs-gəndərin və Roma imperatorlarının nümunəsində təcrübə göstərir ki, dövləti ittifaq qurmaq arzusunu sərbəst şəkildə dilə gətirən qüvvədən başqa heç kəs dövlətə daxil olan ayrı-ayrı millətlər arasında möhkəm birlik yarada bilməz", - deyə o, bildirirdi.
M.Ə.Rəsulzadənin Azərbaycanı müstəqil dövlət kimi görmək arzusu 1918-ci il mayın 28-də gerçəkləşdi. Həmin gün Zaqafqaziya seyminin azərbaycanlı fraksiyası - Rusiya Müəssisələr Məclisinə seçilmiş, lakin bolşeviklər tərəfindən pərən-pərən salınmış 44 deputat müstəqil Azərbaycan Respublikasını elan etdilər. Bundan bir gün əvvəl isə onlar Azərbaycanın Müvəqqəti Milli Şurasını yaratmışdılar. Gizli səsvermə yolu ilə M.Ə.Rəsulzadə onun sədri seçilmişdi.
Tale elə gətirdi ki, Rəsulzadə və silahdaşları arzuladıqları müstəqil Azərbaycanı çox az müddətdə görə bildilər. Azərbaycan Demokratik Respublikası mövcudluğunu cəmi 23 ay qoruya bildi. Bu, müstəqil dövlətin qurulması, möhkəmlənməsi və inkişafı üçün bir göz qırpımıdır.
Mühacir
1920-ci il aprelin 28-də ölkədə çevriliş baş verdi. Demokratik Azərbaycanı bolşevik Azərbaycanı əvəzlədi. ADR liderlərinin həyatına real təhlükə yarandı. Rəsulzadə bir müddət o zamankı Şamaxı qəzasının Lahıc kəndində gizləndi. Lakin hələ müstəqil olan Gürcüstan ərazisinə keçməyə çalışan zaman həbs olunaraq Bakıya gətirildi. Burada onun köməyinə 1905-1907-ci illərdə bolşeviklərlə birgə fəaliyyəti və həmin dövrdə Stalinlə şəxsən dostluq etməsi yetişdi. Stalin Bakı Sovetinin plenumunda iştirak etmək üçün Bakıya gəlmişdi və məhz o, Rəsulzadəni Bayıl həbsxanasından çıxararaq ona Moskvada Millətlər üzrə Komissarlıqda çalışmağı təklif etdi. Həmin dövrdə komissarlığa məhz Stalin rəhbərlik edirdi. Rəsulzadə təkliflə razılaşdı.
M.Ə.Rəsulzadənin özünün etiraf etdiyinə görə, Stalinlə dostluğu ona Moskvada da kömək edib. Amma o, Vətəninin müstəqilliyi ideyası və arzularına xəyanət edə bilməyərək Moskvadan da getməli olub.
Rəsulzadənin mühacir həyatı ağır keçib. Azərbaycanın müstəqilliyi uğrunda mübarizəsini davam etdirən Rəsulzadəni bəzən, hətta dünənədək onunla eyni cür düşünənlər də başa düşmürdülər. Müxtəlif ölkələri dolaşan Məhəmməd Əmin sonda Türkiyədə məskunlaşdı. Onun həyat yoldaşı, iki oğlu və qızı isə Bakıda qalmışdılar. Mühacirətdə olduğu ilk illərdə o, ailəsilə yazışa bilirdi. Lakin onun ailəsini Bakıdan çıxarmaq üçün etdiyi cəhdlərin heç bir nəticəsi olmadı.
30-cu illərin repressiyaları görkəmli siyasətçinin ailəsindən də yan keçə bilməzdi. Rəsulzadənin böyük oğlu Rəsul Bakıda güllələndi, xanımı Ümbülbanu, 70 yaşlı analığı Maral xanım və uşaqları isə Qazaxıstana sürgün olundular. Maral xanım yolda dünyasını dəyişdi, hə-yat yoldaşı və qızı Lətifə isə sürgündə vəfat etdilər.
Şəkərli diabetdən əziyyət çəkən M.Ə.Rəsulzadə isə 1955-ci il martın 6-da İstanbulda dünyasını dəyişib. Bundan bir il sonra isə onun kiçik oğlu Azər intihar edib.
MƏHƏMMƏD ƏMIN RƏSULZADƏNIN İ.V.STALINƏ MƏKTUBUNDAN
Möhtərəm Stalin!
Qurtuluşum dostlarım üzərində xoş bir heyrət təsiri buraxmışdır. Onlar, təbii, haqlıdırlar. Fəhlələrdən bir çoxu müsavatçı olduqları üçün güllələnmədilərmi? Bu saatlar daxilində, adı çəkilən partiyanın rəisi olmaq hesabı ilə mənim qurtuluşum bir növ möcüzə imiş. Vaqiənin tərifi, bu təbirə layiqdirsə, insaf tələb edir, qeyd edim ki, bu möcüzənin səbəbi-kəraməti Sizsiniz; çünki keçmiş dostluğu unutmayaraq məni Bakı zindanından çıxarmağa lüzum gördünüz.
Moskvada olduğum iki il əsnasında dostluğumuzdan faydalandım. Bəzi məhrumiyyətlərə məruz qaldımsa da bunlar hər kəsin, ümumiyyətlə, yükləndiyi məhrumiyyətlərdən ibarət olub, mənə aid bir xüsusiyyətə malik deyildir. Əksinə, bəzən elə olurdu ki, bir sıra imtiyazlardan belə faydalanırdım. Bunun üçün Sizə təşəkkür edirəm.
Moskvadan ayrılarkən Sizinlə görüşə bilmədim. Çünki Rusiyanı gizlincə tərk etməyə qərar vermişdim. Bu hərəkətimdə Sizə qarşı hörmətsizlik görməyəcəyinizə ümid edirəm. Səfər üçün icazə istəmədim; işin mənfi tərəfini mülahizə etdim. Bəlkə, Siz icazə verməzdiniz; o zaman hər nə cür olsa da Rusiyanı tərk etmək haqqındakı qərarımdan tamamilə vaz keçmək lazım gələrdi. Halbuki bu, mənim üçün mümkün olan iş deyildi. Çünki bu, özümü rədd etmək və əbədi olaraq tam bir fəaliyyətsizliyə məhkum etmək demək idi. Eyni zamanda bu, Rusi-yada cərəyan edən hadisələrin və hüsulə gəlməkdə olan halın dilsiz bir müşahidi qalmaq olardı.
Hazırda Rusiyada hüsulə gələn hadisələr isə bundan yüz il əvvəl cərəyan edən hadisələrdən başqa bir şey deyildir. Yüz il əvvəldə olduğu kimi indi də Rusiya müstəmləkələri bir yerə toplamaqdadır.
... Bolşevik partiyasının mərkəziyyətçi olduğunu bildiyimdən bu partiyanın növü özünəməxsus bir imperialist olduğunu sezmiş və zəruri bir dəyişikliyə keçə biləcəyini daha əvvəl söyləmişdim. Qeyri-ixtiyari müşahidəçi durumunda olduğumdan bu dəyişmə gözlərimin önündə baş verirdi. Moskvada olduğum iki il ərzində mən Şərq millətlərinin və xüsusilə türk ellərinin nicatının yalnız özlərində, özünü bir millət kimi tanımalarından ibarət olduğuna qəti surətdə inandım. Bunun üçün sisteminizdə millətin özünə bəslədiyi bu inamın kökündən yox edildiyini və milli anlamının milli inqilab anlamına təbdil edildiyinə soyuqqanlı baxa bilmirdim.
Sizin istədiyiniz bu mübadilə baş tuta bilməz. Şərq millətləri kommunist həyatı ilə deyil, öz milli həyatları ilə yaşamaq istəyirlər.
Bu məqsədlə də onlar özlərini əsir edən qüvvələrə qarşı mübarizə aparırlar və bu mübarizələrində onlara yardım edə biləcək müttəfiqlər axtarırlar. Bir zaman onlar Vilsonun prinsiplərinə inandılar; sizin şüarlarınız isə onlara daha cəlbedici göründü. Fəqət, heyhat, Vilson prinsipləri Versal, Trianon və Sevr müqavilələrinə müncər oldusa, sizin şüarlarınız da Ukrayna, Türküstan və Qafqazın yenidən istilası ilə nəticələndi. Buna görə də vətənim Azərbaycanın sizin işğal və əsarətinizə qarşı mübarizəyə qəhrəman Türkiyənin Antantaya qarşı yürütdüyü mücadilə qədər bir haqqı vardır.
Öz siyasi əqidəmə sadiq qalmaqla bərabər, mən eyni zamanda Sizin də xeyirxahınız olaraq qalır, şəxsinizə qarşı ehtiram hissi bəsləyirəm. Nəticədə, mənə qarşı göstərdiyiniz əlaqəni heç bir zaman unutmayacağıma inanmanızı xahiş ilə Sizə yaxşı bir xidmət göstərmək fürsətini cani-dildən təmənni etdiyimi ərz edirəm.
Ehtirami-tamla: Rəsulzadə Məmməd Əmin. Dekabr 1923
Bu məktub vaxtilə İstanbulda çıxan "Yeni Qafqaziya" dərgisinin 23.01.1923-cü il tarixli 5-ci sayında nəşr olunub.
MƏSLƏHƏT GÖR: