Müəllif: Ceyhun NƏCƏFOV Bakı
Qazaxıstan prezidenti Nursultan Nazarbayev 2015-ci ilin aprelinə ölkədə növbədənkənar prezident seçkisi elan edib. Dövlət başçısına növbədənkənar seçkinin elan olunması istəyilə Qazaxıstan Xalq Assambleyası müraciət edib. 2016-cı ildə keçirilməli olan prezident seçkisi zaman etibarilə parlament seçkisilə üst-üstə düşürdü. Bu səbəbdən də, çətin geosiyasi və iqtisadi vəziyyətdə bu cür vacib seçkilərin keçirilməsi məqsədəuyğun sayılmayıb. Nursultan Nazarbayev əvvəlcə Qazaxıstan SSR-in, daha sonra Qazaxıstan Respublikasının prezidenti kimi, 1990-cı ildən dəyişməz olaraq ölkəyə rəhbərlik edir.
Qazaxıstanlı politoloq, Risklərin qiymətləndirilməsi qrupunun direktoru Dosım SAPTAYEV Nazarbayevi növbədənkənar seçki elan etmək məcburiyyətində qoymuş amillərlə bağlı fikirlərini "R+"a müsahibəsində açıqlayıb.
- Növbədənkənar seçkinin elan olunması nə ilə bağlıdır? Burada söhbət hansı xüsusi motivlərdən gedə bilər?
- İndi növbədənkənar seçkinin keçirilməsi üçün əsas amil kimi Qazaxıstanda və dünyada yaşanan ağır iqtisadi durum və geosiyasi problemlər göstərilir. Bu, seçki prosesinin sürətləndirilməsi zərurətini yaradıb. Qərbin Rusiyaya tətbiq etdiyi sanksiyalar Qazaxıstana çox mənfi təsir göstərib. Bu ilin əvvəlindən kommersiya şirkətləri hökumətə müraciət etməyə başlayıblar. Onlar Rusiya məhsullarının idxalına müvəqqəti məhdudiyyət qoyulmasını istəyirlər. Çünki onlar Qazaxıstanın məhsulları ilə müqayisədə indi daha ucuzdur. Amma Qazaxıstanın nəhəng şirkətləri üçün risk və təhlükələrin yaranması heç də yalnız Rusiyadakı vəziyyətlə bağlı deyil. Burada neftin ucuzlaşması, Çində iqtisadi artım templərinin azalması və digər amillər də öz sözünü deyir. Çin Qazaxıstan xammalının əsas alıcılarından biri idi. Artıq maliyyə problemləri, iş yerlərinin ixtisarı riski meydana çıxıb. Bu il neftin qiymətinin düşməsi və Rusiyadakı vəziyyət Qazaxıstan iqtisadiyyatının digər seqmentlərinə də öz təsirini göstərməyə başlayacaq. Odur ki, hakimiyyət prezident seçkisinin vaxtının uzanmasından narahat olmağa başlayıb. Çünki qarşıdakı dövrdə ölkədə sosial-iqtisadi vəziyyətin yalnız pisləşməyə doğru gedəcəyi aydındır. Demək, ölkədə sosial gərginlik yarana bilər.
Güman ki, hökumət seçkini mümkün qədər tez keçirmək, sonra isə qeyri-populyar iqtisadi islahatlara əl atmaq istəyir. Söhbət Qazaxıstan iqtisadiyyatına hansısa formada dəstək olacaq islahatlardan gedir.
- Hazırkı dövlət başçısı Nursultan Nazarbayev, hələ ki, seçkidə iştirakla bağlı qərar qəbul etmədiyini deyir.
- Prezident bildirib ki, ona müraciət edərək namizədliyini irəli sürməsini, yeni risklər və təhlükələr fonunda ölkənin uzunmüddətli inkişafının qarantı olmasını istəyirlər. Demək, Nazarbayev seçkiyə qatılacaq. Aydındır ki, bu baş verəcəksə, seçki bütün intriqasını itirəcək. Nəticə faktiki olaraq əvvəlcədən bəllidir. 2011-ci ildə o, 95% səs yığmışdı. Əsas məsələ seçkidən sonra nələrin baş verəcəyidir. Bu seçkidən sonra artıq istər-istəməz varislik məsələsinin gündəmə gətirilməsinin şahidi olacağıqmı? Düşünürəm ki, bu, Nazarbayev üçün son seçki olacaq. Bu məqamda ortaya sual çıxır: bu müddət ərzində hakimiyyətin varisə ötürülməsi mexanizmi reallaşdırılacaqmı? Mərkəzi Asiya respublikalarının digər liderlərindən - İslam Kərimovdan, Emoməli Rəhmondan fərqli olaraq, Nazarbayevin qazax xalqının lideri kimi hüquqi əsas olan statusu var. Yəni o, istənilən anda prezident kürsüsündən imtina edə, lakin vacib idarəetmə rıçaqlarını əlində saxlaya bilər. Çoxları prezidentin bu statusunun reallaşdırılmasına başlayacağını çoxdan gözləyirlər. Yəqin ki, elita və prezidentin özü postseçki dövründə varislik məsələsini bu və ya digər dərəcədə həll etməyə çalışacaq. Hakimiyyətin varisə ötürülməsi mexanizminin reallaşdırılması Qazaxıstanda sabitliyin qorunub saxlanılması baxımından vacibdir. Çünki Qazaxıstanda sabitliyin pozulması hər kəsin ziyanına olacaq: elitanın, yerli və xarici biznesin. Bu halda domino effekti yarana bilər və nəticədə, Çin də daxil olmaqla, qonşu dövlətlər də zərər çəkər. Əsas məsələ ondan ibarətdir ki, seçki varislik prosesinin başlanğıcı olacaq, ya yox. Hakimiyyətin varislik yolu ilə ötürülməsinin alternativi xaos və münaqişələrdir.
- Bəs, Nazarbayev hakimiyyətinin ən real varisi kim ola bilər?
- Namizədlər arasında prezident ailəsinin üzvləri olan Timur Kulibayevin, Dariq Nazarbayevin, prezidentin qardaşı oğlu Samat Abişin adları çəkilir. Siyahıda köhnə qvardiyanın üzvləri də var - Almatının meri Axmetcan Yesimovdan tutmuş, müdafiə naziri İmanqali Tasmaqambetovadək. Siyahı çoxdan mövcuddur və oradakı adlar, demək olar ki, dəyişmir. Bu məsələnin ən vacib tərəfi konkret varisin şəxsiyyəti deyil. Çünki onların hər biri hakimiyyətə yiyələnmək üçün eyni iddiaya və şansa malikdirlər. Problem onların öz elit qruplaşmalarına arxalanmalarıdır. Ölkədə isə kollektiv varis rolu oynaya biləcək güclü parlament və ya siyasi partiya yoxdur.
Qazaxıstanda siyasi islahatlara ehtiyac çoxdan yaranıb. Prezident isə hesab edir ki, siyasi sahədə hər şey yaxşıdır və əsasən, iqtisadiyyatla məşğul olmaq lazımdır.
Nazarbayevdən sonra dəqiq oyun qaydaları olmaya da bilər. Hazırda elitanı hər hansı addımlar atmaqdan yalnız Nazarbayevin nüfuzu çəkindirir. İctimaiyyət də Nazarbayevi dəstəkləyir. Amma siyasi sistem yalnız bir nəfərin nüfuzuna arxalanmaqla uzunmüddətli sabitliyə ümid edə bilməz.
- Bəs, qeyri-populyar iqtisadi islahatlar 2011-ci ildə Janaozen şəhərindəkinə bənzər kütləvi etirazlar yarada bilərmi?
- Düşünmürəm ki, hazırkı prezidentin dövründə həyata keçiriləcək islahatlar kütləvi etirazlara, itaətsizliyə, iğtişaşlara səbəb olsun. Janaozendə problem "KazMunayQaz" dövlət neft şirkətinin qeyri-effektiv menecmenti, son dərəcə zəif həmkarlar ittifaqı təşkilatları ilə bağlı idi. Onlar uzun illər ərzində məqsədli şəkildə zəiflədilmişdilər. Məqsəd o idi ki, bu təşkilatlar neft müəssisələrinin sahiblərinə problem yaratmasın. Yeri gəlmişkən, Janaozendəki iğtişaşlardan sonra hökumət real və potensial əmək münaqişələrinə daha diqqətlə yanaşmağa başlayıb. Məsələn, bu ilin əvvəlində Nazarbayev hökumətə bütün iri müəssisələrlə memorandum imzalamağı tapşırıb. Məqsəd kommersiya strukturlarının iş yerlərinin, əməkhaqqının səviyyəsinin qorunub saxlanacağına zəmanət verməsidir. Onlar zərərlə üzləşdikləri halda belə, zəmanət verdikləri məsələləri yerinə yetirməlidirlər.
MƏSLƏHƏT GÖR: