
BUYURUQSUZ SİYASƏT
"Azərbaycan ölçülüb-biçilmiş xarici siyasət yürütməyə imkan verəcək maliyyə ilə təmin olunub"
Müəllif: Çingiz MƏMMƏDOV Bakı
Vilnüsdə keçiriləcək "Şərq tərəfdaşlığı" sammitinin yaxınlaşması dünyanın aparıcı güclərinin diqqətini yenidən Cənubi Qafqaza yönəldib. Sammitin gündəliyi regionun ənənəvi oyunçuları, zaman keçdikcə postsovet məkanındakı maraqları haqda daha fəal bəyanatlar səsləndirməkdə olan Rusiya ilə Avropa İttifaqının maraqlarının toqquşmasına yol açıb. Belçikanın Beynəlxalq və Avropa Siyasəti İnstitutunun eksperti Tiys Rommens bu haqda fikirlərini "R+" jurnalı ilə bölüşür.
- Moskva ilə Vaşinqtonun regionda təhlükəsizliyin qarantı funksiyasını öz üzərilərinə götürdüklərini nəzərə alsaq, Rusiya-ABŞ münasibətlərindəki gərginlik postsovet məkanına, xüsusilə Cənubi Qafqaza necə təsir göstərə bilər?
- Bu iki ölkənin ikitərəfli əməkdaşlığa dəstək bəyanatlarına, məsələn, ATƏT-in Minsk Qrupu çərçivəsində əməkdaşlığın vacibliyinə dair rəsmi ritorikasına baxmayaraq, regionda belə əməkdaşlıq müşahidə olunmur. Suriyada yaşananlar göstərir ki, Moskva ilə Vaşinqtonun nə baş verdiyinə, münaqişələrin həlli üçün hansı addımların atılmalı olduğuna dair mövqeləri bir-birindən köklü şəkildə fərqlənir. Görünən odur ki, ABŞ Cənubi Qafqazdan uzaqlaşıb və bu, Rusiyanın qarşısında manevr üçün böyük imkanlar aça bilər. Rusiyanın Ermənistanı Gömrük İttifaqına qoşmaq istiqamətindəki son uğurlu cəhdinə bunun nümunəsi kimi baxmaq olar.
- Rusiyanın "Şərq tərəfdaşlığı"nın iştirakçıları ilə bağlı bu cür uğurlu manevrlərini nəzərə alsaq, Vilnüsdə keçiriləcək sammitdən nə gözləmək olar?
- Bu regiona dair hansısa proqnozlar səsləndirmək çətindir. Müəyyən mənfi hadisələrə və tendensiyalara baxmayaraq, "Şərq tərəfdaşlığı"nın ideyalarını hələ də regionda yaymaq mümkün olur. Hazırda azad ticarət zonasının yaradılması, viza rejiminin sadələşdirilməsi və bir sıra digər proqramlarla bağlı danışıqlar aparılır. Fikrimcə, Avropa İttifaqının səyləri nəticəsində Ukrayna və Gürcüstan kimi ölkələr "Şərq tərəfdaşlığı"na sadiqliklərini təsdiqləyəcəklər.
- Aİ-nin Şərq qonşularına yanaşmada dəyişiklik etməsinə, yaxud bu istiqamətdə yeni strategiya hazırlamasına ehtiyac varmı? Hər halda, Rusiya regionu asanlıqla Brüsselə güzəştə getmək niyyətində olmadığını açıq şəkildə göstərir...
- Əsas problemlərdən biri Aİ ilə Rusiyanın təklif etdiyi layihələr - azad ticarət zonası və Gömrük İttifaqının bir araya sığmamasıdır. Artıq ölkələr bu iki inteqrasiya proqramı arasında balansı saxlaya bilmir və onlar iki yoldan birini seçməlidirlər. Hər bir ölkənin rəhbərliyi layihələrin mənfi və müsbət cəhətlərini təhlil etməli, onların hansının daha maraqlı olduğunu müəyyənləşdirməlidirlər. Rusiyanın siyasəti daha sərtdir və "həm qamçı, həm şirin qoğal" prinsipini nəzərdə tutur. Aİ-nin belə imkanları olmadığından o, təklif etdiyi iqtisadi modelin Rusiyanın təklifilə müqayisədə daha cəlbedici olmasına güvənir.
- Amma "Şərq tərəfdaşlığı"nın digər üzvlərilə müqayisədə Azərbaycan hələ də aparıcı regional və qeyri-regional fövqəldövlətlər arasında balansı uğurla qoruyub saxlaya bilir...
- Azərbaycanın çoxşaxəli xarici siyasət yürütməsi, əsasən, onun enerji resursları hesabına mümkün olur. Bu resurslar respublikaya Rusiya kimi enerji tədarükçülərindən müstəqil olmaq imkanı verir. Nəticədə, bu cür güclər öz siyasətlərini enerji daşıyıcılarının qiyməti vasitəsilə Azərbaycana diktə edə bilmirlər.
Eyni amil Azərbaycanı lazımi maliyyə vəsaitilə də təmin edir və bu, Bakıya ölçülüb-biçilmiş xarici siyasət yürütməyə imkan verir. Lakin uzaq perspektivdə enerji resursları təchizatı zəifləyəcək. Bəs, o zaman nə baş verəcək? Odur ki, Azərbaycan enerji resursları ehtiyatlarının tükənməsindən sonrakı dövr üçün öz siyasətini indidən planlaşdırmalıdır.
- Azərbaycan ərazisinin bir hissəsinin işğal altında olduğunu dünyaya daha geniş yaymaq, Avropa İttifaqının Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllinə marağını artırmaq üçün hansı işlər görülməlidir?
- Cavabım bir qədər ədəbsiz səslənə bilər, amma dondurulmuş münaqişələrin dünyada məşhurlaşdırılmasının ən effektiv üsulu zorakılıqdır. Əlbəttə ki, bunu heç kəs məsləhət bilmir və münaqişənin dinc yolla uğurlu həlli də ən azı eyni dərəcədə diqqət cəlb edəcək, hər kəsin marağında olacaq. Amma xarici qüvvələr yalnız o zaman Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllində iştiraklarını artırmağa çalışacaqlar ki, regional oyunçuların ciddi şəkildə sülh yaratmaqla məşğul olduqlarını görsünlər. Başqa sözlə, regional oyunçular sülhə doğru ilk addımlarını atarlarsa, Aİ kimi qeyri-regional oyunçular buna dəstək olmaq üçün səylərini daha böyük ruh yüksəkliyilə artıracaqlar. Qarabağ probleminin həlli xarici oyunçulardan yox, Azərbaycan və Ermənistandan asılıdır.
MƏSLƏHƏT GÖR: