
"MİNSK QRUPU BİTƏRƏF DEYİL"
İranın Azərbaycandakı səfiri Möhsün Pakayin "R+"un suallarını cavablandırıb
Müəllif: Almaz MAHMUD Bakı
- 1979-cu il fevralın 11-i İran İslam Respublikasının yarandığı gündür. Əvvəla, milli bayramınız münasibətilə sizi təbrik edirik. Və elə ilk sualı da bu mövzu ilə başlamaq istərdik - İslam inqilabı İrana nə verdi?
- Təbrikə görə sizə təşəkkür edirəm. İrandakı inqilab İslam adı ilə başlayıb və davam edib. Bu inqilab nəinki İrana, bəlkə də bütün müsəlmanlara aiddir. Buna görə də bütün müsəlmanları təbrik edə bilərik. İnqilabdan sonra bir çox daxili və xarici nailiyyətlərimiz olub. Daxildəki nailiyyətlərdən biri budur ki, biz şah dövründə bütün azadlıqlardan məhrum idik. Söz azadlığı, qələm azadlığı, vicdan azadlığı, hətta din azadlığı belə yox idi. Ölkə əhalisinin böyük hissəsinin şiə müsəlmanı olmasına baxmayaraq, idarəçilikdə qeyri-müsəlmanlar və ya müsəlmanlığa riayət etməyənlər, hətta bəzən vəhhabilər də yer alırdı. Ölkənin taleyi başqa ölkələrdə və onların bizim ölkəmizdəki səfirliklərində həll olunurdu, nə etməli olduğumuzu bizə onlar deyirdi. Bizim təbii resurslarımız - qaz, neft xaricilərin əlində idi. Onlar resurslarımızı çox ucuz alır, əvəzində, istehlak məhsullarını baha satırdılar.
Mən inqilabdan əvvəl İranda, Lavan adasında yerləşən neft şirkətində çalışırdım. Bu şirkət amerikalılar tərəfindən idarə olunurdu və demək olar ki, iranlılar amerikalılar üçün işləyirdi. Biz öz sərvətlərimizin sahibi deyildik. Həftədə bir dəfə İsrailin tankerləri gəlib, Lavan adasına yan alır və çıxardığımız nefti yükləyib aparırdı. İsrail apardığı neftlə Fələstinə qarşı müharibə aparırdı. Şah ailəsinə bağlı olan insanlar hər şeyə sahib idi. Yerdə qalanlar isə yoxsul, az imkanlara malik idilər. Belə bir dövrdə biz istiqlal, azadlıq, islam cümhuriyyəti şüari altında Ayətullah Xomeyninin başçılğı ilə İslam inqilabı etdik. Bütün insanlar bu inqilabda iştirak etdi. Çünki hamı narazı idi və nəticədə, şah qaçmalı oldu.
Çox maraqlıdır ki, illərlə bizim təbii resurslarımızı şah vasitəsilə aparan ölkələr ona öz ölkələrində qalmağa icazə vermədilər. Bir neçə ay ərzində o, bəzi ölkələrə səfər etdi. Sonda isə tənha şəkildə Misirdə vəfat etdi. Bu uzun illər diktatorluq hakimiyyəti ilə xalqa zülm edərək, hakimiyyətdə olan bir insanın taleyi idi. İnqilabdan sonra hər şey əksinə oldu. Biz xarici ölkələrin əlini İrandan üzdük. Elan etdik ki, bütün dünya ölkələri ilə dostluq etmək istəyirik. Lakin təbii resurslarımızın qarət olunmasına icazə verməyəcəyik. Qoymayacağıq ki, hər hansı bir ölkə bizə ağa olsun. İnqilabdan sonra müstəqil xarici siyasət yürütdük. Müstəqil siyasət yürütdükcə, çox zərbələr aldıq. Çünki amerikalılar, Qərb ölkələri bizə qarşı mübarizə aparırdı. İslam inqilabından sonra ölkə daxilində insanlara azadlıq verildi. İnqilabdan əvvəl şaha aid bir partiya fəaliyyət göstərirdisə, inqilabdan sonra onlarca partiya və siyasi birlik yarandı. İnqilabdan əvvəl seçkilər azad keçirilmirdi. Parlament seçkilərində nümayəndələrin bir hissəsini şah təyin edirdi, qalan hissəsi də şahın göstərişi ilə seçilirdi. İnqilabdan sonra isə azad seçkilər keçirdik. Bu günə qədər 30-a yaxın seçki keçirmişik. Özümüzü dünyanın ən demokratik ölkərindən biri hesab edirik. İnqilabdan sonra qadınlar öz həqiqi yerlərini tapıblar. İnqilabın bütün mərhələlərində qadınlar iştirak edib. İndi tələbələrin 50%-dən çoxunu qadınlar təşkil edir. İranda qadınlar bütün sahələrdə işləyir. İnqilabdan sonra qəzetlərin sayı, tirajları çoxaldı. Dini və milli etniklərə diqqət ayrıldı. İqtisadiyyatımız rövnəqləndi, kənd təsərrüfatı və digər sahələrdə istehsal artdı. İqtisadiyyatın, sənayenin, kənd təsərrüfatının bütün sahələrində ölkə tələbatının 80%-dən çoxunu özümüz təmin edirik. Qərbin sanksiyalarına baxmayaraq, bəzi sənaye və qida məhsullarının ixracatçısıyıq. Heç bir xarici ölkənin yardımı olmadan, nüvə enerjisini əldə edə bilmişik.
- Yeri gəlmişkən, bu gün dünyanın ən aktual məsələlərindən biri də İranın nüvə proqramı və vasitəçi "altılıq"la aparılan danışıqlardır. Xarici işlər naziri M. C. Zərif bildirib ki, Qərb ölkələri ilə İran arasında nüvə proqramı ilə bağlı yekun sənəd qarşıdakı yarım il ərzində imzalana bilər. Vyanada keçiriləcək danışıqların növbəti raundu ərəfəsində siz bu yekun müqavilənin imzalanması ehtimalını necə qiymətləndirərdiniz?
- Deyim ki, İranın "altılıq" ölkələri ilə uzun və ciddi danışıqlarının sonunda bir razılaşma oldu. Və biz onları əmin etdik ki, İranın başqa niyyəti yoxdur. Ali dini rəhbərimiz nüvə silahını haram hesab edib.
- Qərbin İrana qarşı tətbiq etdiyi sanksiyaların qismən aradan qaldırılmasının müsbət təsirləri artıq hiss olunurmu? Sanksiyaların tam aradan qaldırılması üçün sözügedən müqavilənin imzalanması kifayət edəcəkmi, yoxsa əlavə hansısa addımların atılması lazım gələcək?
- Hələlik hər iki tərəf müzakirənin ikinci mərhələsinin keçirilməsi üçün razılığa gəlib və hələlik bunu kifayətedici hesab edirlər. Əgər bu ikinci mərhələdə razılığa gəlməsələr, müzakirələrin üçüncü mərhələsinin keçirilməsi üçün razılığa gələ bilərlər. İkinci mərhələdə tərəflər arasında razılaşma olsa, sanksiyalar bütövlükdə aradan qaldırılacaq.
- Qərb ölkələri ilə münasibətlərdə istiləşməyə baxmayaraq, İsraillə İran arasında gərginlik səngimir. Əgər münasibətləri yaxşılaşdırmaq üçün İsrail hər hansı bir addım atmış olsa, İranın cavab addımı nə ola bilərdi? Və yaxın perspektivdə Qərblə olduğu kimi, İsraillə də münasibətlərin normallaşmağa başlayacağını gözləmək olarmı?
- İran İslam Respublikası, ümumiyyətlə, İsraili bir ölkə olaraq rəsmi şəkildə tanımır. Hal-hazırda İsrailin yerləşdiyi o yer Fələstin torpağıdır və İsrail oranı işğal edib. Bizim Fələstinlə münasibətlərimiz, əlaqələrimiz var. İsraili rəsmi şəkildə tanımadığımıza görə, təbii ki, heç vaxt onunla münasibət qurma-yacağıq.
- Suriyada baş verənlərlə bağlı İranın mövqeyi məlumdur. Lakin göründüyü kimi, bu ölkədə gər- ginlik səngimək bilmir. Necə düşünürsünüz, bəlkə doğrudan da artıq Bəşər Əsəd geri çəkilməlidir ki, qardaş qırğınının qarşısı alınsın?
- Bəşər Əsədin gedib-getməməsi barədə bir söz deyə bilmərik. Bunu Suriya xalqı özü deməlidir. Ümumiyyətlə, Suriya problemi Bəşər Əsədə görə deyil. Suriya İsrail dövləti ilə mübarizədə ön xətdə duran ölkələrdən biridir. Amerika İsrailin təhlükəsizliyini qorumağı özünə borc və vəzifə bilir. Bu səbəbdən də Amerika bu problemi Suriyanın başına gətirdi. İslahat məsələsi də bir bəhanə idi. Amerikanın regionda dost olan başqa ölkələrində islahata ehtiyac yoxdur? Ümumiyyətlə, dünyada elə bir ölkə yoxdur ki, islahata ehtiyac olmasın. Nə üçün Amerika Suriyada bu islahat məsələsinə bu qədər ciddi yanaşır? Bizim nəzərimizcə, Suriya məsələsi Suriya dövləti, xalqı və müxalifləri ilə həll olunmalı, xarici dövlətlər müdaxilə etməməlidir. Əgər hər hansı bir ölkədə islahata ehtiyac olsa, başqa ölkənin hüququ var ki, o ölkəyə hücum etsin və hakimiyyət dəyişikliyi etsin? Amerikanın gücü və sərvəti var və elə düşünür ki, dünyanın bütün ölkələrinə müdaxilə edə bilər. Amerika dəfələrlə bu siyasətinə görə məğlub olub, amma əl çəkmir. Əfqanıstanda məğlub oldu, hətta bütün NATO ölkələrinin köməyi ilə bu ölkəyə girdi. Hal-hazırda bütün NATO ölkələri oradan daha tez çıxmaq üçün, elə bil, yarışa girib.
Amerika İraqa girdi və məğlub şəkildə geri çəkildi. Milyardlarla dollar sərf etdi, yüzlərlə əsgəri öldürüldü və məğlub kimi geri çəkildi. Suriyada 3 ildir davam edən münaqişədə də məğlub olmuş tərəfdir. Bu ona görədir ki, onlar xalqın gücünü dərk edə bilmir. Onlar elə düşünür ki, top-tüfənglə və terroristləri silahlandırmaqla hakimiyyət də-yişikliyinə nail ola bilərlər. Bu gün Suriyanın ən böyük problemi terrorizmdir. Qərb ölkələri və regionun bəzi ölkələri tərəfindən dəstəklənən bu terrorizm bütün regionu təhlükə altına atıb. Regionda Rusiya, Suriya və İran terrorizmə qarşı mübarizə aparan ölkələrdir. Lakin terroristlər böyük güclər tərəfindən idarə olunduğu və dəstəkləndiyi üçün onunla mübarizə aparmaq çətindir. Terrorizmlə mübarizədə dünya birliyi əzmkarlıqla çalışmalıdır.
- Bu yaxınlarda yayılmış xəbərlərə əsasən, İranda qeyri-fars millətlərinə öz ana dillərində təhsil almaq hüququ veriləcək. Hökumət rəsmiləri bununla əlaqədar yaxın günlərdə parlamentə qanun layihəsinin təqdim ediləcəyini bildiriblər. Sizcə, bu layihənin həyata keçməsi nə dərəcədə realdır və qeyri-fars millətlərin milli-mədəni hüquqlarının təmin olunması üçün daha hansı addımlar atıla bilər?
- İranda yaşayan etnik qrupların mədəniyyətinə, dilinə, tarixinə diqqət yetirmək dövlətin prioritet məsələlərindən biridir. İran Konstitusiyasında da bu məsələyə diqqət yetirilir. Hal-hazırda dil və mədəni azadlıqlar etniklərin yaşadığı məntəqələrdə onlar üçün mövcuddur. Lakin yeni prezident, doktor Ruhaninin kabineti bu məsələyə daha çox diqqət ayırır. Onun bu siyasəti müxtəlif xalqların sevincinə səbəb oldu.
- İran rəsmən Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü dəstəklədiyini bəyan edir. Bu, o deməkdirmi ki, İran Ermənistanı təcavüzkar dövlət kimi tanıyır?
- Biz belə düşünürük ki, Azərbaycan və Ermənistan arasında olan münaqişə danışıqlar və sülh yolu ilə həll olunmalıdır. Ona görə də iki ölkə prezidentləri arasında münaqişənin həlli istiqamətində aparılan danışıqları müsbət dəyərləndiririk. Ermənistanla Azərbaycan arasında mövcud olan münaqişənin həlli re-gionun təhlükəsizliyinə böyük təsir edəcək. Hal-hazırkı vəziyyət regionun təhlükəsizliyini sual altlında qoyur. Hazırda hər iki tərəfdə baş verən məlum hadisələri nəzərə alaraq, onları səbirli və dözümlü olmağa çağırırıq. İnanırıq ki, Qarabağ münaqişəsi Azərbaycanın ərazi bütövlüyü çərçivəsində həll olunmalıdır.
- ATƏT-in Minsk qrupunu tənqid edənlər sırasında rəsmi Tehran da var. Bəs Azərbaycanla Ermənistan arasında vasitəçilik etməsi üçün İran Minsk qrupu ölkələrindən hansı üstün imkanlara, cəhətlərə malikdir. Sizcə, İran münaqişənin həllinə təkan verə bilərmi?
- Dediyim kimi, bu münaqişənin həllinin açarı Ermənistanla Azərbaycanın öz əlindədir. Başqa ölkələr sadəcə kömək edə bilər; məsələn, İran Azərbaycanla Ermənistanın baxışlarının yaxınlaşmasına, müzakirələr aparıb problemin çözümünə kömək edə bilər. Biz düşünürük ki, ATƏT-in Minsk qrupu bitərəf ola bilmədiyinə görə, irəlilə-yiş əldə edə bilməyib. Düşünürük ki, İran bitərəf ölkə kimi münaqişənin həllinə kömək edə bilər. Bir daha deyirəm ki, Azərbaycan və Ermənistan istəməsə, münaqişə həll oluna bilməz.
- Region üçün təhlükəli olan amillərdən biri də Ermənistanın Metsamor atom-elektrik stansiyasıdır. Bu təhlükə İranı da, məsələn, Azərbaycan və ya Türkiyə qədər narahat edirmi və bununla bağlı ölkəniz tərəfindən hansı beynəlxalq səviyyələrdə məsələ qaldırılıb?
- Mənim bu barədə məlumatım yoxdur. Bu günə qədər İranın bu barədə rəsmi mövqeyi olmayıb. Məlumatım bu barədə dəqiq deyil.
- Bölgədə əməkdaşlıq imkanlarını məhdudlaşdıran məsələlərdən biri də Xəzərin hüquqi statusunun qeyri-müəyyən olmasıdır. Bununla bağlı son işlər nə yerdədir və məsələnin yaxın perspektivdə həllini gözləmək olarmı?
- Xəzər hövzəsi ölkələrinin hamısının, yəni 5-nin də öz maraqları var. Bu ölkələr öz mənafeyini güddüyü üçün, sonda məsələ daha da çətinləşir, nəticə əldə olunmur. Bu məsələnin həlli regionda əməkdaşlığı daha da genişləndirəcək.
- Və sonda, Urmiya gölü ətrafında son vəziyyəti sizdən öyrənmək maraqlı olardı...
- Qərbi Azərbaycan vilayətinin mərkəzində yerləşən bu gölün quruması problemi İran dövlətinin çox ciddi nəzarətindədir. Və odur ki, ciddi işlər görülür. Artıq vəziyyət yaxşılaşıb. Hətta bir tərəfdən də yağışlar çoxalıb.
MƏSLƏHƏT GÖR: